Ad

فیلم های جشنواره فجر از نگاه مسعود آب پرور

شعله ور: مشکل انتخاب قهرمان

فیلم بافت درستی دارد

تریبون هنر _ مسعود آب ور: درسته که طرح داستانی «شعله ور» به نظر کم مایه بنظر می رسه و برای یک فیلم سینمایی ناکافی، اما بافت نسبتا درستی داره: مردی که سودای پیشرفت و پرواز در سر داشته، حالا تنها تلاش می کند تا پس از چهار سال ترک مواد افیونی، خود و پسرش را که ادامه ی خود اوست نجات دهد… سه زن در زندگی او حضور دارند: مادر، همسر و زن جوانی که نه معشوقه ست نه شریک و نه همسر آینده. مرد امکان های ارتباطی موثر را با مادر و همسر از دست داده و با این زنِ تازه آشنا هم نمی تواند ارتباط درستی برقرار سازد و تنها کارکرد این زن جوان می تواند نجات آینده مرد (یعنی پسرش فرید) شود. او هواپیمای مدل می سازد و در اولین سفر با پسرش همراه می شود تا هواپیمایی را در بیرون شهر بپراند اما کمبودهای شخصیتی ش مانع از آن است. او نه تنها موفق به اینکار نمی شود بلکه در تصادفی بشدت به پسرش آسیب می زند.
با تندتر شدن شیب روایت شیب شناخت ضعف های او بیشتر هم نمایان میشود. وقتی شغلش را در زاهدان از دست می دهد ( که قرار بود گل پرورش دهد ) بی هدف به مسیرش ادامه میدهد و باز روانِ ناآرام و جستجوگرش او را بسوی امیال درونی می کشد… سر از دکه و کانکس هایی که روی هم چیده شده اند درمی آورد. پسرش که به ضرورت معنایی نمی تواند دور از او باشد، بمانند خودش خودسرانه و خیره سرانه به او می پیوندد. او که هواپیمای مدلش را هم با خود آورده از قضا قهرمان زندگیش را می یابد، قهرمانی که پدر نیست و بلکه رقیب اوست. همکلاس دوران مدرسه پدر که حالا غواص شهیری شده و برخلاف او که میل به غور در آسمانها دارد، رقیب در دل تاریک و سرد آبها میرود و غرق شدگان را نجات میدهد… تمایل فرزند به این قهرمان کافیست تا روح ویرانگر مرد بیدار شود، اول عامدانه هواپیمای مدل پسر را به کوه می کوبد و بعد هم شروع به تخریب چهره قهرمان می کند تا شاید بتواند درذهن و روح پسرش جایگاه او را بدست آورد… آنارشی و ویرانگری او تا حدّ مرگ و از دست رفتن پسرش که نه تنها خودِ اوست بلکه آینده او نیز محسوب میشود پیش میرود…
به قدر کافی این خط جذاب و دراماتیک به نظر میرسد اما برخی رویکردهای روایی میتوانست روایت را گرم و پر کشش سازد. شاید مشکل اصلی فیلم در انتخاب قهرمانش باشد که میل و رغبتی در ما برای دنبال کردن و نگران شدنش نداریم. مشکلی که در نمونه مشابه این اثر، پرویز مجید برزگر نداریم که دلایلش در این یادداشت دم جشنواره نمی گنجد…

 

مسعود آب پرور

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۱۶ بهمن ۱۳۹۶

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad