Ad

هم زمان با انتقاد از شباهت سرود ملی ایران و کره جنوبی

حسن ریاحی به دبیری جشنواره موسیقی فجر منصوب شد

تریبون هنر: هم زمان با انتقاد از حسن ریاحی به خاطر کپی بودن سرود ملی ایران، انتصاب او به دبیری جشنواره موسیقی به انجام رسید. دکتر حسن ریاحی دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر خواهد بود. او با حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر این دوره از جشنواره شد.

به گزارش تریبون هنر، در حکم سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حسن ریاحی آمده است:

نظر به حسن سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی و تایید اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر، به موجب این حکم به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منصوب می شوید.

امید است تجربه سال ها فعالیت هنری و سابقه مدیریتی شما در کنار حمایت های شورای سیاستگذاری و هنرمندان موسیقی، زمینه برگزاری باشکوه این دوره از جشنواره را فراهم آورد.

 

ماجرای شباهت سرود ملی ایران و کره جنوبی

نامه اخیر علی رهبری، آهنگساز برجسته، مبنی بر لزوم تغییر سرود ملی ایران، باعث بازگشایی مجدد بحث در این مورد شد. علی رهبری این نامه را خطاب به وزیر ارشاد نوشته است.

سرود ملی ایران از سرود ملی کشور کره جنوبی کپی شده است. این مساله هفت سال پیش به صورت اتفاقی مشخص شد. پخش سرود ملی کره جنوبی در یک مسابقه ورزشی با ایران، باعث آگاهی از این مساله شد. به تازگی بار دیگر بحث بر سر کپی بودن سرود ملی ایران در فضای مجازی به راه افتاده. نوک پیکان انتقادها نیز به سمت دکتر حسن ریاحی است. او آهنگسازی سرود ملی ایران را بر عهده داشته است. حسن ریاحی مدتی پیش شبیه بودن این دو سرود را پذیرفت. البته بحث در همینجا خاتمه یافت. این هنرمند دلیل خاصی برای این شباهت عنوان نکرد.

در ادامه این بحث، خیلی ها خواستار تغییر سرود ملی ایران شده اند. برخی کارشناسان از حسن ریاحی دفاع مرده اند. نظر آن ها این است که این توع شباهت عمدی نبوده. به نظر آن ها چنین شباهیت هایی در موسیقی امری سابقه دار است. مخالفان اما نظر دیگری دارند. بسیاری از کارشناسان این اتفاق را سرقت هنری دانسته اند. با وجود همه این مسایل، حسن ریاحی دبیر جشنواره موسیقی شده است

حسن ریاحی پیش از این در دوره‌های نوزدهم تا بیست و یکم و دوره‌های بیست و ششم تا سی و یکم و در دوره سی وششم دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود.

تاریخ انتشار :۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad