Ad


فیلم میجر؛ بومی و مدرن / به کارگردانی احسان عبدی پور و بازی حمید فرخ نژاد

یادداشت حمید عبدالحسینی

تریبون هنر: فیلم میجر یک نمونه ی کامل از تسلط و شناخت فیلمساز بر اجزای یک فیلم است که جهان بینی اثرش را به خوبی بازتاب می دهد .

احسان عبدی پور در این بهترین فیلمش از همان مرحله ی فیلمنامه بامقدمه ای به اندازه به تعریف و تشریح موقعیت و پردازش شخصیتها می پردازد. او ازطریق به کارگیری توامان مناسبات جغرافیای بومی محل وقوع رخدادها و در اشلی گسترده مسائل مبتلا به جامعه ی ایرانی، صرف نظر از اقلیم مشخص، به پیکر بندی قصه و توالی رخدادها می پردازد به طوری که انسجام ریتمیک در هیچ بخشی دچار گسست نمی شود و قوام خودرا تا پایان و حتی درموقعیت انتهایی همچنان تداوم می بخشد.

میجر در اجرا نیز تطابقی فکر شده با ساختارفیلمنامه دارد. به کارگرفتن ساختاری پویا ، دینامیک و پرکشش از نکات قابل اشاره دراین زمینه است. فیلمبرداری قابل تامل محمود کلاری که ارزش های بصری و زیبایی شناسانه ای را به اثر بخشیده و نیز تدوینی باقطع های به هنگام درجهت ایجاد تنوع نقطه دید مخاطب از دیگر نکات ارزشمند این فیلم است.
در حوزه بازی ها نیز فیلم با دستاورد چشمگیری مواجه است. قرارگرفتن بازیگر با تجربه ای چون حمید فرخ نژاد که به جد بازی فوق العاده ای از خود ارائه می دهد و بار فیلم را تا انتها به دوش می کشد درکنار بازیگرانی عمدتا بومی و ایجاد توازن میان این دو سبک از تیز هوشی و کاردانی فیلمساز و میزان شناخت او از آدم های زادگاهش نشات می گیرد.
میجر فیلمی سرپا ، شوخ و البته تلخی ست که حرف مهمش را نه در قالب بیانیه که در قامت سینما و قصه ی آدم هایش می زند و دل مخاطب را به دست می آورد .

 

نویسنده: حمید عبدالحسینی

منبع: تریبون هنر

تاریخ انتشار :۲۰ خرداد ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad