Ad


بهترین مینی سریال های خارجی: نقد و معرفی به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: بهترین مینی سریال های خارجی و انتخاب آن ها همیشه امری دشوار است. سال هاست که مینی سریال ها نقش مهمی در صنعت سریال سازی در کشورهای مختلف دارند. مینی سریال هایی که از ساختار حرفه ای و مفاهیم عمیقی برخوردارند و با استقبال چشم گیری هم از سوی مخاطب برخوردار می شوند. در این بین کمپانی های بزرگی هم هر ساله با صرف بودجه های کلان سعی می کنند در این صنعت پرسود و پرمخاطب حضور فعالی داشته باشند.

 

مینی سریال های مختلفی مخصوصا در دو دهه اخیر ساخته شده اند که جزء تولیدات پرخرج و بزرگ این حوزه قرار می گیرند و مخاطبان گسترده ای در سطح جهانی کسب کرده اند. امروز وقتی درباره مینی سریال ها صحبت می کنیم با صنعت عظیم و مهمی طرف هستیم که جزء شاخص های فرهنگی جهان شده است. به طوری که پیش بینی می شود در دهه پیش رو، آرام آرام از اقبال فیلم های سینمایی کاسته شود و مردم بیشتر به سمت تماشای سریال ها و به خصوص مینی سریال ها بروند.

 

به همین بهانه تعدادی از بهترین مینی سریال های ساخته شده در ده سال اخیر را با هم مرور می کنیم. با این توضیح که سریال های بسیار خوب دیگری نیز هستند که می توانند در این لیست قرار می گیرند.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال mare of easttown (مر اهل ایست تاون)

ژانر: جنایی، درام، رازآلود

سال انتشار: ۲۰۲۱

بازیگران: کیت وینسلت، گای پیرس، جولیان نیکلسون، ایوان پیترز و جین اسمارت

تعداد قسمت ها: ۷

امتیاز IMDB: رتبه ۸٫۵

کیست وینسلت بار دیگر در این سریال توانایی منحصر به فرد خود را به رخ کشیده. سریالی جنایی و سراسر تعلیق که با رمزگشایی های هوشمندانه خود، سلسه حوادثش را پیش می برد. میر از ایست تاون یکی از بهترین سریال های منتشر شده در سال ۲۰۲۱ است که ابعاد روانشناسانه و اخلاقی عمیقی دارد. قصه در یک شهر کوچک می گذرد و آدم هایی که سال ها قوم و خویش و دوست بوده اند در گرداب یک جنایت اسیر می شوند. جنایتی که نقاب از چهره ها بر می دارد. مر از ایست تاون همراه با روایت داستان جنایی اش، به تحلیل روانکاوانه آدم عادی جامعه می پردازد. آدم هایی که در بزنگاه های عشق و شهوت و وظیفه شناسی و روابط دوستانه و خانوادگی، دچار دگردیسی های فیرقابل تصوری می شوند.

کریگ زوبل کارگردانی این سریال را بر عهده داشته است. او یکی از چندین کارگردان سریال وست ورلد بوده و کارگردانی فیلم هایی همچون شکار(۲۰۲۰) و انطباق (۲۰۱۲) را نیز در کارنامه هنری اش دارد.

گای پیرس، بازیگر فیلم معروف «ممنتو» به کارگردانی کریستوفر نولان نیز نقش کوتاهی در این سریال بازی کرده است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال Little Fires Everywhere (آتش‌های کوچک در همه جا)

ژانر: درام، خانوادگی، روانشناختی

سال انتشار: ۲۰۲۰

بازیگران: ریس ویترسون، کری واشینگن، جاشوا جکسون و رزماری دویت

تعداد قسمت ها: ۸

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۷

 

مینی سریال آتش های کوچک همه جا از بهترین سریال های خانوادگی روانشناختی است که در این سال ها ساخته شده. قصه ای پرکشش و جذاب که تحلیل روانشناختی عمیقی از طبقه های مختلف جامعه و انسان های گرفتار در روزمرگی های زندکی ارائه می دهد.

سریال در آغاز ظاهر ساده ای از زندگی برخی آدم های عادی را نشان می دهد و با نشان دادن تاثیر اتفاق های ساده ای که باعث شکل گیری شخصیت و حالات روحی و روانی انسان ها می شود پیش می رود و تبدیل به سریالی تماشایی و جذاب می شود.

آتش های کوچک همه جا به اندازه سریال های جنایی دارای تعلیق است و به اندازه سریال های حادثه ای در خود هیجان دارد. تضادهای دراماتیک شخصیت ها درونمایه روانشناختی اثر را ساخته و به پردازش خوبی رسیده است. مفاهیمی همچون اختلاف طبقاتی، اقلیت های نژادی، بحران دوران بلوغ، عشق، خیانت و تعهد به خانواده به شکل جذابی در سریال واکاوی شده اند و می شود گفت آتش های کوچک همه جا یک تصویر حقیقی از ساختار جامعه امروز در ابعاد جهانی است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال The Undoing (فروپاشی)

ژانر: جنایی، درام، روانشناختی

سال انتشار: ۲۰۲۰

بازیگران: نیکول کیدمن، هیو گرانت، ادگار رامیرز، ماتیلدا د آنجلیس، نوا یوب و دونالد ساترلند

تعداد قسمت ها: ۶

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۴

 

فروپاشی از بهترین سریال های جنایی روانشناختی یکی دو سال اخیر است. یک خانواده سه نفره خوشبخت و موفق که بر اثر حادثه ای گرفتار یک پرونده جنایی می شوند و آرام آرام حقایق هولناکی برملا می شود. نیکول کیدمن و هیو گرانت، دو بازیگر برجسته، در این سریال نقش آفرینی های زیبایی از خود به یادگار گذاشته اند و فروپاشی برگ برنده ای برای هر دوی آن هاست.

فروپاشی نمایش هولناکی از فسادی دارد که پشت اخلاقگری های مرسوم جامعه کمین کرده است. قصه با روایتی جذاب از سلسله حوادث جنایی و احساسی اش، به شکلی روانشناسانه به تحلیل ابعاد شخصیتی کاراکترهایش می پردازد.

نیکول کیدمن همیشه در ایفای نقش زنی مستقل که درگیر معضلات پیچیده زندگی می شود موفق عمل کرده و در این سریال توانسته ارائه تازه ای از این کلیشه بازیگری اش را داشته باشد. او یکی از تهیه کننده های این سریال نیز است.

دونالد ساترلند، بازیگر کهنه کار استرالیایی نیز حضور زیبایی در این سریال دارد. او که بازی در فیلم هایی مثل دوازده مرد خبیث، قهرمانان کلی، ۱۹۰۰، شیوع، کوهستان سرد و بازی های گرسنگی را در کارنامه هنری اش دارد در ۸۵ سالگی یکی از بهترین بازی های خود را در نقشی کوتاه در فروپاشی به یادگار گذاشته است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال your honor (عالیجناب)

ژانر: جنایی، درام

سال انتشار: ۲۰۲۰

بازیگران: برایان کرانستون، هانتر دووهان، هوپ دیوییس و صوفیا بلک د الینا

تعداد قسمت ها: ۱۰

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۶

تقابل عشق و وظیفه شناسی سوژه ای کلیشه ای اما همچنان جذاب است. قرن بیست و یکم دیگر قرن شلیک پدرِ پلیسِ وظیفه شناس به فرزند خطاکار نیست. مخاطب امروز از شعار و نصیحت و سیاه و سفید بودنِ مطلقِ آدم ها نه تنها دلزده بلکه بیزار است.

سریال «Your Honor» با ترجمه صحیح عالیجناب (لقب قضات در دادگاه های امریکا)، همین تقابل عشق و وظیفه است. تقابل دروغ و کارما است. قصه ای که ساده پیش می رود، گره افکنی های خوب و گره گشایی های منطقی دارد و با شخصیت پردازی خوبش، حوادث خودش را به خوبی توجیه می کند.

برایان کرانستون که با سریال برکینگ بد در یادها مانده ستاره اصلی این سریال است. عالیجناب اگرچه در مقایسه با دیگر سریال های جنایی مهم دو سه سال اخیر در مرتبه پایین تری قرار می گیرد اما سریالی جذاب برای تماشای یکی از تازه ترین هنرنمایی های برایان کرانستون است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال ۱۱٫۲۲٫۶۳

ژانر: علمی تخیلی، معمایی، تاریخی

سال انتشار: ۲۰۱۶

بازیگران: جیمز فرانکو، سارا گرون، جری جونز، لوسی فرای، دنیل ویر، کریس کوپر و آنتونی کورونه

تعداد قسمت ها: ۸

امتیاز IMDB: رتبه ۸٫۲

 

فصه سریال پیرامون ترور جان اف کندی، رئیس جمهور امریکا می گذرد و نام آن نیز اشاره به تاریخ ترور کندی است. بافت علمی تخیلی سریال با شخصیت پردازی های خوب و سلسله حوادث جذاب به شکلی باور پذیر در بطن داستان گسترش یافته است. بسیاری از ارجاعات داستانی ریشه در حوادث واقعی دارند و همین مساله همذات پنداری مضاعفی برای این قصه تخیلی ایجاد کرده است. سریال از ریتم تندی برخوردار است و حادثه و هیجان و عشق و عواطف انسانی پا به پای هم پیش می روند.

جیمز فرانکو که نقش اصلی سریال را بر عهده دارد یکی از تهیه کنندگان این مجموعه نیز است و بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. سارا گدون بازیگر اصلی زن سریال نیز از بهترین بازیگران زن در ده سال گذشته در تعدادی از سریال های تحسین شده بوده است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال Defending Jacob (دفاع از جیکوب)

ژانر: جنایی، درام، راز آلود

سال انتشار: ۲۰۲۰

بازیگران: کریس ایوانز، میشل داکری، چیدن مارتل، بتی گابریل و جی کی سیمونز

تعداد قسمت ها: ۸

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۲

 

دفاع از جیکوب به کارگردانی مورتن تیلدام، از بهترین سریال های جنایی است. این سریال همراه با رازآلودگی خود، نمایش زیبایی از روابط میان زن و شوهر مواجهه آن ها با فرزند خود را ارائه می دهد. سریال به ملودرام خانوادگی تبدیل نمی شود اما فضای رعب آور داستان و تعلیق جاری در آن به خوبی با عواطف و معضلات یک خانواده کوچک سه نفره گره می خورد و تحلیلی روانشناسانه و اجتماعی نیز ارائه می دهد.

کریس ایوانس بازیگر اصلی مرد این سریال است. بازیگری که با پیشینه بازی در نقش کاپیتان امریکایی، بازی خوب و متفاوتی از کلیشه آشنای ابرقهرمانی اش را ارائه می دهد. کریس ایوانز و بتی گابریل که زن های اصلی این سریال هستند نیز به خوبی از پس ایفای نقش های پیچیده خود برآمده اند.

دفاع از جیکوب اگرچه در کلیت یک سریال جنایی است اما بعد انسانی عمیقی دارد و با پایان هوشمندانه به خوبی در ذهن مخاطبان خود ماندگار می شود.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال The Queen’s Gambit (گامبی وزیر)

ژانر: درام، خانوادگی

سال انتشار: ۲۰۲۰

بازیگران: آنا تیلور جوی، توماس برودی سنگستر، هری ملینگ و بیل کمپ

تعداد قسمت ها: ۷

امتیاز IMDB: رتبه ۸٫۶

 

گامبی وزیر سریالی مفرح است که زندگی پر فزار و نشیب یک دختر شطرنج باز را نشان می دهد. ارجاعاتی به برخی از شطرن بازهای بزرگ زن باعث افزایش جذابیت این سریال شده. همین ارجاعات حاشیه هایی مثل شکایت یک شطرنج باز زن اروپایی را نیز به همراه داشته است.

گامبی وزیر با نشان دادن زندگی یک دختر فقیر اما بااستعداد و سیر شیرین شکست ها و موفقیت هایش، در بدو انتشار تبدیل به پرمخاطب ترین سریال نتفلیکس شد. رکوردی که البته در یک سال اخیر با سریال ها و فیلم های دیگری در نتفلیکس شکسته شد.

آنا تیلور جوی در اولین ایفای نقش جدی و حرفه ای اش در این سریال آن چنان خوش درخشید که به سرعت تبدیل به یکی از ستاره های زن در عرصه جهانی شد.

گامبی وزیر از آن دسته سریال هاست که به زندگی روزمره مردم تاثیر گذاشته و طبق آمارهای منتشر شده این سریال باعث افزایش گرایش مردم در کشورهای مختلف به بازی شطرنج شده است.

 

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال Alias Grace (گریس دیگر)

ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام

سال انتشار: ۲۰۱۷

بازیگران: سارا گدون، ادوارد هولکروفت، ربه کا لیدیارد و زکری لی وای

تعداد قسمت ها: ۶

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۷

 

گریس دیگر یک سریال کانادایی به کارگردانی ماری هرون است. این سریال داستان واقعی زندگی گریس مارکس، دختر مهاجر ایرلندی است. داستان زندگی تلخ او که به فقر و تجاوز و قتل گره می خورد و پرونده او تبدیل به یکی جنجالی ترین پرونده های جنایی قرن نوزدهم می شود. دختری معصوم که در مسیر رسیدن به آرزوهایش در سرزمینی دیگر، روحش تکه تکه می شود و معصومیتش از او هیولایی غیرقابل تصور می سازد.

گریس دیگر تصویری از سرکوب زن و نگاه ابزاری به او در جامعه ای مدرن و متمدن است. داستان سرخوشی هایی انسان های ثروتمند و به ظاهر متمدنی که باعث نابودی طبقه کارگر و فرودست جامعه می شود. در این میان، تقابل زنان طبقه های ثروتمند و کارگر، از عوامل مهم رخ دادن فجایع است.

سارا گدون با بازی خوبش به خوبی احوالات روحی و دگرگونی های شخصیتی گریس مارکس را به عینیت رسانده است. سریال در ۶ قسمت به شکلی جذاب و اثرگذار قصه خود را روایت می کند و سندی تاریخی از ظلم جاری در جامعه غرب در قرن نوزدهم است.

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال unbelievable (باور نکردنی)

ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام

سال انتشار: ۲۰۱۹

بازیگران: تونی کلت، مریت ویور و کیتلین دیور

تعداد قسمت ها: ۸

امتیاز IMDB: رتبه ۸٫۴

 

سریال «باورنکردنی» بر اساس یک پرونده جنایی واقعی ساخته شده است. ماجرای حقیقی یک متجاوز سریالی که بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به حدود ۲۰ زن تجاوز کرده دستمایه ساخت این سریال بوده است.

باورنکردنی با روایت کند و گاهی خسته کننده خود به خوبی نابرابری حقوق زنان قربانی می پردازد. باورنکردنی نابربری حقوق زنان را در لایه های زیرین یک جامعه متمدن واکاوی می کند. جامعه ای که از اف بی آی تا پلیس های محلی اش در سیطره مردانی است که با ظاهری مدرن، نگاهی سنتی به مساله تجاوز دارند تا جایی که یکی از شخصیت های اصلی قربانی این سیستم نیز می شود.

مینی سریال باورنکردنی در چهار رشته گلدن گلوب نامزد شد. این سریال نامزدی بهترین سریال کوتاه، بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای دو بازیگر و بهترین نقش مکمل زن را به دست آورد. در جشنواره امی ۲۰۲۰ نیز نامزد بهترین مینی سریال و بهترین نویسندگی مینی سریال شد.

 

بهترین مینی سریال های خارجی

 

مینی سریال Quicksand (شن های روان)

ژانر: جنایی، درام، روانشناختی

سال انتشار: ۲۰۱۹

بازیگران: هانا آردن، فلیکس سندمن، ویلیام اسپتر و روبن سالماندر

تعداد قسمت ها: ۶

امتیاز IMDB: رتبه ۷٫۵

قصه آشناى تیراندازى در مدارس و بزهکارى نوجوانان در جامعه غرب، سوژه اصلى سریال است. این مضمون با تحلیل شخصیتى خوب کاراکترها و تعلیقى جذاب به تصویر کشیده شده
گره گشایى هاى مرحله به مرحله و روند صحیح روایت باعث شده کندى گاه به گاه سریال در بعضى از قسمت ها، نه تنها باعث افت جذابیت قصه نشود بلکه به درک درست مباحث روانشناختى داستان کمک کند
بر خلاف روال معمول فیلم ها و سریال هاى جنایى، عنصر اعتراف نقش چندانى در پرداخت قصه ندارد. همین شاخص یکى از مهم ترین برگ هاى برنده مینى سریال “شن هاى روان” است
بازى ها بسیار ساده اما اثرگذار هستند. از به هم ریختگى میمیک چهره و واکنش هاى اغراق آمیز که از خصوصیات بازى در اینگونه آثار هستند خبرى نیست و بازیگران به درستى نقش خود را زندگى مى کنند
فیلمبردارى و تدوین خوب و هوشمندانه و موسیقى درست اثر که کاملا در خدمت تصویر و مفهوم قصه است، از دیگر شاخص هاى مثبت این سریال است

 

بهترین مینی سریال های خارجی قطعا گزینه های دیگری را هم می تواند در بر داشته باشد. در این یادداشت به تعدادی از آن ها اشاره شد.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

بیشتر بخوانید:

بهترین مینی سریال های خارجی: سریال ‎تابو ؛ تقابل شیطان و امپریالیسم

بهترین مینی سریال های خارجی:‌

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۱ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad