Ad


نقد سریال Time (زمان ۲۰۲۱): رهایی از منجلاب آلودگی

به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال زمان (Time) درباره حفظ شرافت در شرایط دشوار است. آن جا که یک اشتباه انسان را به ورطه سقوط می کشاند. جایی انسان برای بقا، نیاز دارد که پا روی اصول اخلاقی اش بگذارد. سریال زمان به خوبی نشان می دهد که شرافت و پایبندی به آرمان های ساده اخلاقی می تواند مهم ترین ناجی انسان باشد.

عمده داستان سریال Time در فضای زندان می گذرد. زندانی که نشان دهنده بخشی از جامعه امروز است. فساد و خطاکاری دامنگیر طبقه های مختلف جامعه شده و آدم های شریف و بزهکار همگی قربانی اشتباهات خود شده اند و جامعه نیز برای جبران یا رهایی از آن، پنجره های نمی گشاید. سریال به خوبی نشان می دهد که چگونه رفع نکردن یک ایراد کوچک در زندگی می تواند تمام هستی انسان را به باد دهد. یکی گرفتار الکل یا به عبارتی خوشگذرانی است، دیگری تلاش می کند تا از فرزند بزهکارش محافظت کند و دیگرانی که دست به هر رذالتی می زنند تا به اندازه کمی هم که شده موقعیتی بهتر از دیگران داشته است. اندک کسانی هم هستند که تلاش می کنند اخلاق و فضایل انسانی را به یاد این جمع آشفته بیاورند اما تعدادشان کم است و کار خاصی از دستشان برنمی آید. دقیقا شبیه جامعه ای که انسان امروز در آن زندگی می کند.

سریال Time در سه قسمت، تحلیل روانشناختی خوبی ارائه می دهد و راهکار پیشنهادی اش برای رهایی از این حیات وحش به ظاهر مدرن، قابل قبول و پذیرفتنی است. اینکه هنوز هم پایبندی به اصول اخلاقی مسیر امن تری برای رسیدن به آرامش و خوشبختی است. بگذار دیگران در منجلاب خود ساخته ای که دارند غوطه ور باشند، حتی اگر ناخواسته دستت آلوده شده، آلوده تر از آن چه هستی نشو. هر جای آلوده شدن که باشی لااقل می توانی بایستی و جلوتر نروی و منتظر باشی تا یک جوی کوچک از پاکی بیاید و تو را با خود ببرد و به دریای آرامش برساند.

 

سریال از دو بازیگر بسیار خوب بهره می برد. شان بن و استیون گراهام در نقش زندانی و زندانبان، بازی فوق العاده ای دارند. دو بازیگری که در همین سال های اخیر در سریال هایی مثل بازی تاج و تخت، پیکی بلایندرز، تابو و برف روب خوش درخشیده اند.  کارگردانی لویس آرنولد هم بسیار خوب است. حرکت دوربین و زاویه بندی ها و قاب ها به خوبی وحشت و رخوت جاری در داستان را به تصویر می کشد. ریتم کند سریال از هیجانش نمی کاهد و هیچ لحظه و فریمی به هور نمی رود.

مینی سریال زمان در سال ۲۰۲۱ توسط BBc تهیه و منتشر شده است

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۸ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • راز سانتاویتوریا با بازی آنتونی کوئین

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: راز سانتاویتوریا فیلم سرخوشانه و خوبی است که زیاد دیده نشده و قدر ندیده. فیلمی به کارگردانی استنلی کرامر و بازی بسیار زیبای آنتونی کوئین. فیلم داستان واقعی مردم شهری در ایتالیا به اسم سانتا ویتوریا است که شغل اصلی شان تولید شراب است و […]

  • الناز شاکردوست

    تریبون هنر: الناز شاکردوست معتقد است:هنرمند از لحظه‌ای که به خلق اثر می‌اندیشد، چه بخواهد و چه نخواهد مخاطبی در ذهن دارد. به گزارش تریبون هنر به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، الناز شاکردوست بازیگر و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن […]

  • جای خالی نود
    سیر نزولی صدا و سیما
    جای خالی نود
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: سیر نزولی رسانه ی ملّی سال هاست که به جریان افتاده و آسیب های اغلب خود خواسته ی مسئولین تلویزیون، در طول این سال ها همواره جدّی تر از تلاش هایی بوده که برای نجات از یک “منجلاب” باید صورت بگیرد. بله! بی انصافی […]

  • چهلمین جشنواره فیلم فجر
    پیش به سوی جشنواره چهلم
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سید محمد کاظمی: چیزی تا برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی نمانده و به نظر می رسد این دوره ، تفاوت های اساسی با تمام دوره های پیشین داشته باشد. جشنواره های سی و هشتم و سی و نهم با شرایط خاص برگزار شدند و بی […]

  • یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم گربه سیاه
    یادداشت بابک صحرایی درباره فیلم گربه سیاه
    فیلم «گربه سیاه» آسیب شناسی اجتماعی مهمی دارد

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: فیلم گربه سیاه آسیب شناسی اجتماعی مهمی دارد. نقدی آگاهانه و هوشمندانه که برآمده از معضلات روز جامعه است. جامعه ای که به فضای مجازی گره خورده و در بزنگاه های فردی و اجتماعی، بازار داغی برای ایجاد سوء تفاهم های ویرانگر و بزهکاری های […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad