Ad

در جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان

سید جواد هاشمی: فیلم هایم را به سبک غربی می سازم

با ماندن و بازنگشتن مخالفم

تریبون هنر: سید جواد هاشمی گفت: سعی کردم در کشوری که آمار مهاجرت دارد، تلنگری به کودکان بزنم تا کشورشان را بسازند. می‌خواستم به کودکان بگویم اگر از ایران بروید شاید اتفاقات خوبی نیفتد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» با حضور عوامل و بازیگران فیلم با اجرای «امیرحسین اشرفی» در سالن شماره ۲ خانه جشنواره (سینما فرهنگ) برگزار شد.

به گزارش تریبون هنر به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در ابتدا «سیدجواد هاشمی» کارگردان «شهر گربه‌ها» گفت: در ابتدا به روح بزرگ «ساناز نادری» درود می‌فرستم که نتوانست کار خود را ببیند و درگذشت «فتحعلی اویسی» و «عزت‌الله مهرآوران» را تسلیت عرض می‌کنم. «شهر گربه‌ها» فیلمی در ادامه کارهای قبلی من است. کودکان این روزها کارهای فانتزی خوبی نمی‌بینند و متاسفانه کودکان به سمتی هدایت می‌شوند که شایسته نیست.

او ادامه داد: تمام تلاش من این است که با کمک بخش خصوصی کار خوبی تحویل دهم. من هرگر نویسنده خوبی نبودم و همیشه در متن مشکل داشتم اما می‌خواستم در مجموع هم برای کودکان و هم بزرگسالان فیلم بسازم. سعی کردم در کشوری که آمار مهاجرت دارد، تلنگری به کودکان بزنم تا کشورشان را بسازند. می‌خواستم به کودکان بگویم اگر از ایران بروید شاید اتفاقات خوبی نیفتد.

سید جواد هاشمی در جواب به خبرنگاری که معتقد بود سفر به خارج و مهاجرت را کاملاً منفی نشان دادی گفت که خیر با رفتن مخالف نیستم اما با ماندن و بازنگشتن مخالفم. دانشمندان ما نیز که رفته‌اند نیز ایکاش که بازمی‌گشتند تا کشور خود را آباد کنند. آنان قبل از اینکه بروند نخبه بودند نه زمانی که مهاجرت کردند.

او در پاسخ به صحبتی که گفته شد فضای فیلم موزیکال غزبی است گفت: زمانی که این سبک از موسیقی‌ها در حال ترویج است و بچه‌ها از آنها استفاده می‌کنند، من هم باید از همان‌ها در فیلمم استفاده کنم تا بتوانم آنها را جذب کنم. استفاده از رقص محلی و موسیقی سنتی که بچه‌های ما از آنها چندان اطلاعی ندارند و آشنا نیستند باعث می‌شود که بچه‌ها با فیلم من ارتباط برقرار نکنند. من فیلم‌های خودم را فانتزی و شبیه کارهای غربی می‌سازم و تا می‌توانم تا آخر عمر فیلم‌هایم را شبیه غربی‌ها تولید می‌کنم. خیلی ناراحتم اما بچه‌های ما رستم را نمی‌شناسند من هم مجبورم از موضوعاتی استفاده کنم که بچه‌ها دوستشان داشته باشند”.

«امین زندگانی» یکی از بازیگران فیلم درباره حضور در این فیلم عنوان کرد: من فکر می‌کنم نسل زیادی از بازیگران مانند زنده‌یاد «علی سلیمانی» تحت‌تأثیر آموزش‌های سیدجواد هاشمی بودند. من در سه کار با آقای هاشمی همکاری داشتم و امیدوارم خداوند به او عمر باعزت بدهد تا در بخش کودکان و نوجوانان همچنان پرتلاش کار کند. فرار فرهنگی از فرار مغزها مهم‌تر است که باید در این باره کاری کرد.

 

امین زندگانی و سید جواد هاشمی

 

«الیکا عبدالرزاقی» نیز درباره نقش‌آفرینی خود در «شهر گربه‌ها» گفت: همیشه به امین حسادت می‌کردم که در سینمای کودک فعالیت می‌کند. آقای هاشمی بسیار کاربلد است. من در این فیلم خودم را به کارگردان سپردم و واقعا از کار کردن با او لذت بردم.

در ادامه «نیوشا ضیغمی» درباره نحوه حضور خود در این فیلم گفت: خوشحال هستم کارگردانی مانند سیدجواد هاشمی برای نسل آینده خوراک فرهنگی می‌سازد و فیلم‌های بسیار خوبی تولید کرده است.

او اظهار داشت: زنده‌یاد «کامبوزیا پرتوی» و زنده‌یاد «فرشته طائرپور» سهم زیادی در ساخت فیلم در عرصه سینمای کودک و نوجوان داشتند و ما باید به آنها ادای دین کنیم و مدیون آن‌ها هستیم.

ضیغمی در ادامه گفت: «سید جواد هاشمی» برای سینمای کودک و نوجوان زحمت می‌کشد و این بسیار هزینه‌بردار است اما او پیگیر این سینما است و به آینده کودکان فکر می‌کند. امیدوارم بیش از این به سینمای کودک و نوجوان بها داده شود.

«یوسف تیموری» بازیگر فیلم در ادامه افزود: کار کردن در کنار هنرمندان خوب افتخاری برای من بود. من در ابتدا هم بازیگری را از کار کودک شروع کردم و مدتی از این فضا دور بودم اما کار موفقی بود و بابت آن به خودم افتخار می‌کنم.

در بخش دیگری از این نشست، هاشمی درخصوص نحوه همراه کردن کودک با فیلم عنوان کرد: همیشه سعی کردم فیلم‌هایم خوش‌منظر باشد و در این مسیر تمام تلاشم را کرده‌ام. در سینما با پدیده‌ای آشنا شدم و آن هم این بود که مادری در سینما آزادی مرا دید و سمت من آمد و گفت فرزندم من را کلافه کرده و روزی حداقل سه سانس فیلم «آهوی پیشونی سفید» را می‌بیند و از این بابت ناراحتم! داخل سینما به همان کودک گفتم خسته نشدی؟ گفت نه! شوق و هیجان این کودک ستودنی بود و من را تحت تاثیر قرار داد… شاید برخی‌ها بابت این فیلم‌ها من را مورد ناسزا قرار دادند اما من سعی کردم کارهای خوبی بسازم.

یوسف تیموری هم اضافه کرد: خلاقیتی که در کار ما وجود دارد گاهی وقت‌ها مورد تمسخر قرار می‌گیرد و برخی‌ها همیشه معترض هستند. اعتراض به نقش‌ها و بازی بازیگران ما را دائما گمراه می‌کند.

در پایان سید جواد هاشمی از ساخت سری دوم این فیلم خبر داد و انتهای نشست خبری به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نوجوان اختصاص داشت.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۰ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

  • فیلم آسمان غرب

    تریبون هنر: «آسمان غرب» پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی، هوایی، روایتی قهرمان‌محور از حماسه‌آفرینی شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان کبرای هوانیروز ارتش و گروه هم‌رزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیرحسین […]

  • فیلم پرویزخان

    تریبون هنر: بعد از مدت ها بار دیگر نوبت به یک فیلم سینمایی ورزشی رسیده ؛ فیلم «پرویز خان» ساخته علی ثقفی که برشی است از زندگی زنده یاد پرویز دهداری، مرد اخلاق فوتبال ایران. خوشبختانه این فیلم در چهل و دومین جشنواره فجر توانست جوایز یادی کسب کند. حافظه […]

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

Ad
Ad
Ad
Ad