Ad


نقد سریال چپلویت با بازی آدرین برودی / به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال چپلویت (Chapelwaite) سریالی دلهره آور و روانشناختی است. سریالی با فضای گونیک قرن نوزدهمی که با شروع نفسگیرش در قسمت اول، مخاطب را با خود همراه می کند. تا قسمت های میانی، برجستگی تم جنایی روانشناختی اثر با بازی خوب آدرین برودی، فضای اگرچه تکراری اما جذابی دارد. شخصیت دوقطبی و بیمار چارلز بون با گذشته ای ترسناک در بازگشت به سرزمین پدری به خوبی واکاوی می شود. آپارتاید (تبعیض نژادی) در امریکای تازه استقلال یافته بخش دیگری از مضمون سریال است. اگرچه تحلیل عمیق و خاصی نسبت به آن صورت نمی گیرد اما دغدغه آن به خوبی روایت می شود. ضدیت مردمان شهر با فرزندان چارلز بون که از مادری ژاپنی متولد شده اند همراه با خرافه گری جاری در جامعه با تحلیل روانشناختی و اجتماعی تقریبا مناسبی بیان می شود.

بعد جنایی اثر نیز برجسته و جذاب است. تعلیق جاری در داستان، با هوشمندی خوبی پیش می رود. با گره گشایی از تم جنایی اثر در نیمه سریال و ورود شخصیت های خون آشام ناگهان آب سردی بر آتش جذابیت سریال ریخته می شود. تم روانشناختی اثر رنگ می بازد، بعد جنایی سریال دچار سطحی نگری می شود و چپل ویت که می توانست در زمره یکی از بهترین سریال های جنایی روانشناختی قرار گیرد تبدیل به یک سریال خون آشامی سرگرم کننده می شود. سریال سرگرم کننده ای که در پایان هیچ اثر خاصی را در ذهن مخاطب باقی نمی گذارد.

 

چپلویت در قدم اول به خاطر بازی آدرین برودی در نقش اصلی اهمیت ویژه ای برای تماشا دارد. بازیگری که در ۲۹ سالگی به خاطر بازی در فیلم پیانیست اسکار گرفت و مجموعه ای از بازی های خوب در فیلم هایی تحسین شده را در کارنامه اش دارد. چپل ویت طبع آزمایی آدرین برودی در فضایی دیگرگونه است که ارمغان خوبی برایش به همراه ندارد. او مثل همیشه در این سریال نیز بازیگر توانا و منحصر به فردی است. به خوبی شخصیت دوقطبی و پارانوئیدی چارلز بون را بازی می کند اما ضعف دراماتیک فیلمنامه بازی خوب او را نیز از بین برده.

آدرین برودی مدتی پیش در یکی از فصل های پیکی بلایندرز نیز به ایفای نقش پرداخت. در پیکی بلایندرز هم آدرین برودی نتوانست موفقیتش در سینما را تکرار کند.

 

چپلویت کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه و فیلمبرداری بسیار خوبی دارد. سریال پرخرجی است که در عین مشمئزکننده بودن برخی از تصاویرش مثل نشان دادن پیاپی کرم ها، جذابیت بصری بسیار خوبی دارد. تا نیمه هم از نظر داستانی جذابیت فوق العاده ای دارد اما از نیمه به بعد هر آن چه را که رشته است، پنبه می کند.

 

چپلویت محصول کشور امریکا در سال ۲۰۲۱ است. در ده قسمت و با اقتباس از داستانی از استیون کینگ ساخته شده است. نویسنده مشهوری که فیلم هایی مثل رستگاری در شاوشنگ و مسیر سبز بر اساس داستان هایش ساخته شده اند. امیلی همپشیر و جنیفر انس از دیگر بازیگران این سریال هستند.

در کل چپلویت یک سریال سرگرم کننده است که تماشایش هیجان انگیز و جذاب است. در همین حد هم باقی می ماند. مثل بسیاری از فیلم ها و سریال های ترسناک که پروداکشن خوب و پرخرجی دارند و سرگرم کننده اند اما از نظر مفهومی، دارای ارزش خاصی نیستند.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

 

تاریخ انتشار :۲۲ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad