Ad


نقد سریال Clickbait: فجایع دنیای مجازی / به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال Clickbait به نقد فناوری و تاثیرات مخربش بر جامعه امروز می پردازد. سوء استفاده از فناوری بحث تازه ای نیست. وقتی پاول هارتک، شیمیدان آلمانی به هیتلر اطلاع داد می تواند از انرژی هسته ای برای ساخت سلاحی با توان تخریب نامحدود استفاده کند جهان تصورش را هم نمی کرد که علم هسته ای منجر به ساخت بمب اتم شود.

فناوری امروز پا را از حیطه نظامی فراتر گذاشته و تبدیل به اسلحه ای در دست همگان شده. اسلحه ای که حتی کودکان هم به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. اگر روزگاری آماری در جهان گرفته شود و مشخص شود که آسیب های روانی نشات گرفته از شبکه های مجازی به چه میزان بوده اند قطعا به این نتیجه خواهیم رسید اینترنت توانسته به اندازه سلاح های کشتار جمعی به روح و روان انسان معاصر لطمه بزند.

آیا به این دلیل باید از فناوری چشم پوشی کرد؟ آیا مثلا چون علم شیمی منجر به ساخت بمب اتم شد باید دانش مربوط به آن را از جوامع حذف کرد؟ پاسخ قطعا منفی است. باید فرهنگ استفاده درست از فناوری ها در جوامع نهادینه شود. اگر به این شکل بخواهیم به علم و فناوری و اختراعات و اکنشافات نگاه کنیم پس کشف آتش، یکی از بزرگ ترین بلاهای بشری بوده. با استفاده از آتش بود که انسان فلزات را ذوب کرد و از آن اسلحه ساخت. یا اینکه ادیسون از بدترین و خطرناک ترین انسان تاریخ بشریت بوده چون با اختراع برق بود که بشر به بسیاری از فناوری ها دست پیدا کرد و سوء استفاده های زیان باری هم از این پیشرفت صورت گرفت.

 

فاجعه

سریال Clickbait نشان می دهد یک سرگرمی ساده اینترنتی چگونه کیان خانواده ای را از هم می پاشد. نشان می دهد استفاده نادرست از ارتباط های مجازی چگونه می تواند منجر به فاجعه شود. به شخصه به یاد دارم که در دوران نوجوانی ام در دهه هفتاد، پسر ها و دخترهای زیادی تلفنی با هم رابطه پیدا می کردند و گاهی بدون اینکه همدیگر را ببینند به هم دل می بستند. طنز ماجرا آن جا بود که همدیگر را می دیدند. در اولین دیدار بود که متوجه می شدند طرف مقابل با آنچه که نصور می کردند، تفاوت زیادی دارد. اتفاقی که تبدیل به شوخی تلخی درباره نوجوانان و جوانان آن روزگار شده.

این اتفاق سال هاست که در فضای اینترنت در حال رخ دادن است. ظاهر ساده و خنده داری دارد اما نگاهی به پرونده های دادگاه های ایران و جهان در زمینه کلاهبرداری ها و سوء استفاده های فاجعه بار در این حیطه، نتیجه ترسناکی به همراه دارد.

 

داستان سریال

سریال Clickbait با سوژه ای که یکی از معضلات جامعه امروز است آغاز می شود. داستانش تعلیق خوبی دارد و توانسته در هشت قسمت نفسگیر و جذاب ماجراهای خود را پیش ببرد. عمده زمان سریال معطوف به تحلیل روانی شخصیت ها و رخ دادن حوادث به صورت پی در پی است. به شکلی که مخاطب را لحظه ای به حال خود رها نمی کند. رمزگشایی های مرحله به مرحله اش نیز جذابیتش را دو چندان کرده و با پایان غافلگیر کننده اش، به نتیجه گیری قابل اعتنایی می رسد. اینکه فاجعه لزوما توسط بزهکاران و جنایتکاران ایجاد نمی شود. همان اتفاقی که هر روز در اطراف خود شاهدش هستیم. بخشی از زندگی انسان امروز در فضای مجازی می گذرد. کنار سودمندی های مهم فضای مجازی، آسیب ها و زیان های آن نیز کتمان نشدنی اند.

با دیدن سریال Clickbait بار دیگر به یاد می آوریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند نهادینه شدن فرهنگ استفاده درست از فناوری ها هستیم که قطعا ممنوعیت و محدودیت نه تنها راه حلش نخواهد بود، بلکه به گسترش آسیب هایش کمک می کند.

 

بازیگر ایرانی سریال

نکته آخر اینکه سریال یک بازیگر خوب ایرانی الاصل دارد. فینکس رائی بازیگر نقش روشان امیری، متولد شیراز است که در استرالیا بزرگ شده. بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ۳۶ ساله ای که ایفاگر یکی از نقش های اصلی سریال است. او در «روی طعمه کلیک کن» بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است و از این منظر سریال را برای مخاطب ایرانی جذاب تر کرده. مخصوصا که از چند جمله فارسی هم استفاده می کند.

سریال «روی طعمه کلیک کن» محصول نتفلیکس (۲۰۲۱) است.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

مطلب برگزیده: بهترین مینی سریال های خارجی

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

تاریخ انتشار :۲۹ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم «زالاوا»؛ هوشمندانه و آگاه / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: زالاوا، اولین فیلم بلند ارسلان امیری، فیلم خوب و خوش ساختی است. از نظر فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس و تدوین و موسیقی بسیار خوب است. فیلمنامه فکر شده و خوبی دارد و بازیگرهایش بسیار توانمند ظاهر شده اند. زالاوا نقد جامعه شناسانه و روانشناختی […]

  • امیر مقاره: ببخشید که برای امرار معاش شغل شریف پیک موتوری را انتخاب کردم

    تریبون هنر: امیر مقاره با انتشار یادداشتی، به صحبت های یک شخصی که در برنامه ای اینترنتی به پیک موتوری بودن او در گذشته انتقاد کرده بود پاسخ داد. به گزارش تریبون هنر، روز گذشته شخصی در یک برنامه اینترنتی، ضمن انتقاد به خوانندگی امیر مقاره در کنسرت هایش، عنوان […]

  • نقد سریال افعی: داستان واقعی یکی از جذاب ترین قاتل های جهان

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال افعی (The Serpant) درباره چارلز سوبراج، یکی از عجیب ترین و کاریزماتیک ترین قاتل های سریالی جهان است. رزمی کار خوش تیپ و به قول برخی افسونگر، که استاد تغییر چهره و جعل اسناد بود و در دهه هفتاد میلادی، ده ها نفر […]

  • نقد سریال بی گناه (The Innocent): تقاص گذشته های پنهان کرده

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: مینی سریال اسپانیایی بی گناه از بهترین سریال های معمایی جنایی یک سال اخیر است فیلمنامه بی گناه (The Innocent) مهم ترین برگ برنده این سریال است. سلسله حوادث داستان در هر قسمت از زاویه دید یکی از شخصیت ها روایت می شود و پیش […]

  • مرضیه برومند و طعنه به بوسه نوید محمدزاده و فرشته حسینی

    تریبون هنر: مرضیه برومند با انتشار یادداشتی از مشکلات پیش آمده برای سریال «شهرک کلیله و دمنه» و نمایشی به تهیه کنندگی نوید محمدزاده گلایه کرد. مرضیه برومند در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: نوید محمدزاده . فرشته حسینی زن و شوهری هنرمند و جوان و […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad