Ad


نقد سریال Clickbait: فجایع دنیای مجازی / به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال Clickbait به نقد فناوری و تاثیرات مخربش بر جامعه امروز می پردازد. سوء استفاده از فناوری بحث تازه ای نیست. وقتی پاول هارتک، شیمیدان آلمانی به هیتلر اطلاع داد می تواند از انرژی هسته ای برای ساخت سلاحی با توان تخریب نامحدود استفاده کند جهان تصورش را هم نمی کرد که علم هسته ای منجر به ساخت بمب اتم شود.

فناوری امروز پا را از حیطه نظامی فراتر گذاشته و تبدیل به اسلحه ای در دست همگان شده. اسلحه ای که حتی کودکان هم به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. اگر روزگاری آماری در جهان گرفته شود و مشخص شود که آسیب های روانی نشات گرفته از شبکه های مجازی به چه میزان بوده اند قطعا به این نتیجه خواهیم رسید اینترنت توانسته به اندازه سلاح های کشتار جمعی به روح و روان انسان معاصر لطمه بزند.

آیا به این دلیل باید از فناوری چشم پوشی کرد؟ آیا مثلا چون علم شیمی منجر به ساخت بمب اتم شد باید دانش مربوط به آن را از جوامع حذف کرد؟ پاسخ قطعا منفی است. باید فرهنگ استفاده درست از فناوری ها در جوامع نهادینه شود. اگر به این شکل بخواهیم به علم و فناوری و اختراعات و اکنشافات نگاه کنیم پس کشف آتش، یکی از بزرگ ترین بلاهای بشری بوده. با استفاده از آتش بود که انسان فلزات را ذوب کرد و از آن اسلحه ساخت. یا اینکه ادیسون از بدترین و خطرناک ترین انسان تاریخ بشریت بوده چون با اختراع برق بود که بشر به بسیاری از فناوری ها دست پیدا کرد و سوء استفاده های زیان باری هم از این پیشرفت صورت گرفت.

 

فاجعه

سریال Clickbait نشان می دهد یک سرگرمی ساده اینترنتی چگونه کیان خانواده ای را از هم می پاشد. نشان می دهد استفاده نادرست از ارتباط های مجازی چگونه می تواند منجر به فاجعه شود. به شخصه به یاد دارم که در دوران نوجوانی ام در دهه هفتاد، پسر ها و دخترهای زیادی تلفنی با هم رابطه پیدا می کردند و گاهی بدون اینکه همدیگر را ببینند به هم دل می بستند. طنز ماجرا آن جا بود که همدیگر را می دیدند. در اولین دیدار بود که متوجه می شدند طرف مقابل با آنچه که نصور می کردند، تفاوت زیادی دارد. اتفاقی که تبدیل به شوخی تلخی درباره نوجوانان و جوانان آن روزگار شده.

این اتفاق سال هاست که در فضای اینترنت در حال رخ دادن است. ظاهر ساده و خنده داری دارد اما نگاهی به پرونده های دادگاه های ایران و جهان در زمینه کلاهبرداری ها و سوء استفاده های فاجعه بار در این حیطه، نتیجه ترسناکی به همراه دارد.

 

داستان سریال

سریال Clickbait با سوژه ای که یکی از معضلات جامعه امروز است آغاز می شود. داستانش تعلیق خوبی دارد و توانسته در هشت قسمت نفسگیر و جذاب ماجراهای خود را پیش ببرد. عمده زمان سریال معطوف به تحلیل روانی شخصیت ها و رخ دادن حوادث به صورت پی در پی است. به شکلی که مخاطب را لحظه ای به حال خود رها نمی کند. رمزگشایی های مرحله به مرحله اش نیز جذابیتش را دو چندان کرده و با پایان غافلگیر کننده اش، به نتیجه گیری قابل اعتنایی می رسد. اینکه فاجعه لزوما توسط بزهکاران و جنایتکاران ایجاد نمی شود. همان اتفاقی که هر روز در اطراف خود شاهدش هستیم. بخشی از زندگی انسان امروز در فضای مجازی می گذرد. کنار سودمندی های مهم فضای مجازی، آسیب ها و زیان های آن نیز کتمان نشدنی اند.

با دیدن سریال Clickbait بار دیگر به یاد می آوریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند نهادینه شدن فرهنگ استفاده درست از فناوری ها هستیم که قطعا ممنوعیت و محدودیت نه تنها راه حلش نخواهد بود، بلکه به گسترش آسیب هایش کمک می کند.

 

بازیگر ایرانی سریال

نکته آخر اینکه سریال یک بازیگر خوب ایرانی الاصل دارد. فینکس رائی بازیگر نقش روشان امیری، متولد شیراز است که در استرالیا بزرگ شده. بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ۳۶ ساله ای که ایفاگر یکی از نقش های اصلی سریال است. او در «روی طعمه کلیک کن» بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است و از این منظر سریال را برای مخاطب ایرانی جذاب تر کرده. مخصوصا که از چند جمله فارسی هم استفاده می کند.

سریال «روی طعمه کلیک کن» محصول نتفلیکس (۲۰۲۱) است.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

مطلب برگزیده: بهترین مینی سریال های خارجی

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

تاریخ انتشار :۲۹ مهر ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad