Ad


محمد خزاعی و اعلام ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان حاضر در جشنواره کن

تریبون هنر: محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی خطاب به سینماگرانی که با آثار بدون مجوز همکاری می‌کنند، اعلام کرد که با آنها قطع همکاری خواهد شد.

به گزارش تریبون هنر، شامگاه ۸ خرداد ماه در مراسم تقدیر از سینماگران انقلاب و دفاع مقدس ، محمد خزاعی در سخنانی با اشاره به اینکه اگر فیلمسازان عرصه‌های مختلف نبودند، داستان‌های واقعی و رشادت‌های زمان جنگ به تصویر درنمی‌آمد، اظهار کرد: خوشحالم که فارغ از مسائل سال ۱۴۰۲ در اینجا در جمعی همدل هستیم. از برخی دوستان و نیز از دوستان خانه سینما که کمک کردند تا مشکلات بعضی دوستانی که ناآگاهانه دچار مشکلاتی شدند، حل شود تشکر می کنم.

او افزود: چند صباحی است که در عرصه بین الملل خبر از تحریم سینمای ایران می‌شود.تحریم، ادبیات انسانهای ضعیف است و هر تحریمی از روی ضعف مطرح می‌شود. جهان تک قطبی سینما دیگر به پایان رسیده است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. البته شاید گروهی اندک تلاش کنند، سینمای ایران به حاشیه برود. مثلا برخی اندک و محدود، بیانیه‌هایی صادر می‌کنند و برای حضور آثار ایرانی در جشنواره ها شرط بگذارند اما این یک ابطال بزرگ است.اینکه دو سه نفر قبلا در سینما بودند و الآن دفتر و دستک راه انداخته اند و علیه مام وطن و و سینما اقدام می‌کنند به جایی نمی‌رسند و تکلیفشان معلوم است.

او در باره فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره کن نیز گفت: وظیفه ما صیانت از سینما و ایجاد امنیت شغلی است. ‌اینکه فیلمی زیرزمین تولید و روانه بازار شود و مسایل شرعی را رعایت نکند امنیت شغلی را به خطر انداخته است. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم که هر کسی به هر دلیل با فیلم‌های قاچاق و بدون پروانه ساخت در ایران و خارج از ایران و آثار علیه ایران کار کند، با این دوستان وارد قطع ارتباط می‌شویم و خانه سینما هم احتمالا خودشان این موضوع را اعلام می‌کنند. تمام عوامل از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد چون در غیر اینصورت سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را حفظ کنیم.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تولیدات قابل توجه سینمای انقلاب و دفاع مقدس که به اعتقادش نسبت به ۱۵ سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: وظیفه ما توجه به همه ژانرها از جمله سینمای سیاسی، کمدی. اجتماعی است. از تمام دوستانی که سال ۱۴۰۲ مردانه ایستادند، قدردانی میکنم. ما در سال گذشته دچار بحران‌هایی شدیم که همین جمع ایستاد ولی برخی به دلایل مختلف از جمله ترور شخصیت و هجمه‌های رسانه‌ای سکوت کردند. من به آنها حق میدهم. خانواده سینمای ایران نجیب است اینکه چند وقت یک بار چهار اثر دچار مشکل می‌شوند نباید آن را به کل سینما ارتباط داد و باید تفکیک کنیم.

خزاعی گفت: برخی به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقها برای رفع مشکل بعضی هنرمندان اقدام کردی؟ ولی من میگویم تمام کسانی که در جریان اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مثل جعفر پناهی و رسول اف و برخی خانم‌ها ، مورد عفو رهبری قرار گرفتند. ما کاره ای نبودیم. شاید اگر به من بود نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم.

وی در عین حال گفت : با این حال عده ای هم‌چنان فعالیت های خود را ادامه می‌دهند. به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزیسیون شدید ؟ کت و شلوار خود را درست کنید. اگر شب کت و شلوار اپوزیسیون داشتید فردا نمی توانید ، کاری دیگر کنید.

خزاعی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تمام کسانی که سال گذشته در جریان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، «جنبش می تو» و… دچار مشکل شدند الان با عفو رهبری فعالیت می‌کنند. سال گذشته سال امتحان همه ما بود, برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند. برخی هم مردود شدند.

لازم به توضیح است که صحبت های رئیس سازمان، مشمول دست اندر کاران فیلم «آیه های زمینی» می شود که در جشنواره کن حضور داشته است.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۰ خرداد ۱۴۰۲

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad