نقد سریال هواپیما ربایی (Hijack): قصه بد بزرگ ترین دشمن بازیگر خوب است
یادداشت بابک صحراییتریبون هنر _ بابک صحرایی: اولین نکته در مورد سریال هواپیما ربایی (Hijack) این است که قصه بد یکی از بزرگ ترین دشمنان بازیگر خوب است. سلسه حوادث بی منطق و نبود شخصیت پردازی مناسب باعث می شود بازیگر تبدیل به مضحکه شود و هرچه بهتر بازی کند، احمق تر به نظر بیاید.
این اتفاق را به خوبی می شود در سریال هواپیما ربایی (Hijack) دید. سریالی که به خاطر بازیگر نقش اولش ادریس البا، خیلی ها چشم انتظارش بودند. بر اساس تعریف و تمجیدهای دروغین که در ایران هم رواج دارد، در روزهای اول انتشار نقدهای مثبتی هم بر آن نوشته شد و به عنوان یک سریال هیجان انگیز و جذاب از آن یاد شد. جالب است که به سرعت در بعضی لیست های »بهترین سریال ها» هم قرار گرفت.
با تماشای سریال، عادی ترین مخاطب ها نیز از خودشان سئوال خواهند کرد که چگونه این همه احمق دور هم جمع شده اند؟ از مقامات رده بالای کشورهای اروپایی تا پلیس و هواپیما ربایان و مسافران و ماموران گیت های فرودگاه، همگی از فهم ساده ترین مسایل و پیدا کرده راه حل های کاملا بدیهی عاجزند. همگی هم با دو سه جمله تهدیدآمیز حاضر به انجام هر جنایتی می شوند.
سریال هواپیما ربایی (Hijack) فیلمبرداری و تدوین خوب و بازیگرهای حرفه ای و بسیار خوبی دارد. ادریس البا، بن میلز، کیت فیلیپس، جک میک مولن و نیل مسکل برخی از این بازیگران هستند که در یک دهه اخیر در تعدادی از بهترین سریال ها به ایفای نقش پرداخته اند. از جمله بن میلز در تاج، کیت فیلیپس نیل مسکن در پیکی بلاندرز، جک میک مولن در زمان (Time) و در نهایت ادریس البا یکی از بهترین بازیگرهای حال حاضر جهان است و با بازی در سریال لودر هواداران بسیاری پیدا کرده. بازی خوب این چهار بازیگر و دیگر بازیگرها، سستی و بی منطقی قصه سریال را بیشتر به رخ می کشد چون در پشت این بازی های خوب اتفاق های احمقانه ای رقم می خورد.
گروه سازندگان این سریال به منظور فیلمبرداری از محیط داخل هواپیما، فضای داخلی ایرباس اِی۳۳۰ را به صورت کامل در ابعاد واقعی ساختند که شامل اتاقک خلبان هم میشد؛ اتاقکی که مثل نمونه واقعی ساخته شده است. طبق اعلام سازندگان، از چهارصد بازیگر به عنوان مسافران هواپیما در این سریال استفاده شده. به علاوه دیگر بازیگرانی که نقش های دیگری را بر عهده دارند و در خارج از هواپیما به ایفای نقش پرداخته اند.
از جمله اتفاق های احمقانه این سریال، این نکته است که خلبان ها کدهای اضطراری ای دارند که موقع ربودن هواپیما میتوانند از آنها استفاده کنند تا روی زمین همه متوجه هواپیماربایی بشوند؛ مثلا آنها میتوانند از کد ۷۵۰۰ (هواپیماربایی) به منظور اطلاعرسانی به اِیتیسی (کنترل رفتوآمد هوایی) استفاده کنند. در این سریال اما حلبان و کمک خلبان گویی هیچ اطلاعی از این مساله ندارند. این نکته، یکی از ده ها ایراد این سریال در پردازش داستانش است.
ادریس البا در اظهار نظری عجیب درباره این سریال گفته:
«میخواستم تجربهای متفاوت داشته باشم؛ و در نقشی بازی کنم که بهسرعت دوست داشته شود یا مخاطب را پس بزند. در سریالهای «میکروفن مخفی» (The Wire) و «لوتر» (Luther) شخصیت بهتدریج ساخته میشد اما در مورد این یکی، شخصیتم ناگهان در دل یک هواپیماربایی قرار میگیرد؛ و تماشاگر با خودش فکر میکند اگر من به جای او بودم چه میکردم؟ به همین خاطر حسابی مجذوب نقش شدم.»
این صحبت ها به این خاطر عجیب است که داستان سریال هواپیما ربایی هیچ ساختار تازه و متفاوتی به نسبت دیگر فیلم ها و سریال هایی که با چنین سوزه ای ساخته شده اند ندارد. از جان سخت ۲ با بازی بروس ویلیس (۱۹۹۰) تا بدون توقف با بازی لیام نسون (۲۰۱۴) نمونه هایی را می شود مثال زد که با سوژه هواپیماربایی ساخته شده اند و عمده اتفاقات در داخل هواپیما رخ می دهد و از داستان جذاب و نفسگیری هم برخوردارند اما گویا ادریس البا هیچکدام شان را ندیده و داستان این سریال به نظرش متفاوت آمده است.
هواپیما ربایی (Hijack) محصول ۲۰۲۳، به کارگردانی جیم فیلد اسمیت و مو علی در هفت قسمت از اپل تی وی پلاس پخش شده است
مطالب مرتبط:
بهترین سریال های خارجی که کمتر دیده شده اند
در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید
تاریخ انتشار :۱۶ مرداد ۱۴۰۲