Ad


بهترین سریال های خارجی که کمتر دیده شده اند

یادداست بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: بهترین سریال های خارجی در حدودا ۱۰ سال اخیر، در ژانرهای مختلفی قرار دارند. در این یادداشت به سریال های خوب و موفقی اشاره کرده ام که در ایران کمتر دیده شده اند. سریال هایی که در اروپا و امریکا با استقبال فراوانی مواجه شده اند و برخی از آن ها جوایز متعددی هم کسب کرده اند اما به دلایل مختلفی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

در انتخاب این سریال ها، جذابیت موضوعی آن ها مد نظر بوده و به همین خاطر در ژانرهای مختلفی قرار دارند. از سریال های جنایی و تاریخی تا فانتزی و علمی تخیلی.

به این نکته باید توجه داشت که برخی از سریال ها در میان مردمان بخشی از جهان دارای ارزش موضوعی بیشتری هستند و با استقبال بیشتری روبرو می شوند و شاید همان سریال، در بخش دیگری از جهان داراری ارزش یا جذابیت خاصی نباشد. به عنوان مثال سریال هایی که داستانی مرتبط با وقایعی دارند که نقش خاصی در جامعه یا سرزمین خاصی داشته اند طبیعتا برای مردمان آن جامعه جذاب ترند.

در انتخاب سریال های این مطلب این نکته را مد نظر داشته ام که سریال ها برای مخاطب ایرانی دارای ارزش و جذابیت باشد و در عین حال در زمره سریال های خوب این سال ها قرار داشته باشند. تمام سریال های انتخاب شده نیز از سال ۲۰۱۰ به بعد ساخته و پخش شده اند

 

بهترین سریال های خارجی

مردی بر فراز قلعه

The Man In The High Castle

بازیگران: الکسا داوانس، روبرت آوانس، لوک کلینتنک و دی‌جی کوالز

تعداد فصل ها: ۴

سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۱

محصول: آمازون

مردی بر فراز قلعه یک سریال جاسوسی با یک ایده درخشان علمی تخیلی است. قصه از آن جا شروع می شود که جنگ جهانی دوم با پیروزی آلمان و ژاپن خاتمه یافته و هیتلر و ژاپنی ها، امریکا را بین خود تقسیم کرده اند. ایده ای که در ابتدا چنان جذابیتی را در ذهن ایجاد نمی کند اما پرداخت هوشمندانه سوژه و ربطش به ساختار حکومتی ابرقدرت ها در جهان فعلی، باعث هم ذات پنداری مخاطب با لحظه به لحظه سریالی می شود که می دانی قصه اش حقیقت ندارد.

 

مردی بر فراز قلعه از نظر تعلیق و سلسله حوادت از جذابیت و کشش بالایی برخوردار است. ساختار جاسوسی سریال که با قصه های موازی عاشقانه پیوند می خورد بافت دراماتیک بسیار خوبی را ایجاد کرده. سریال از کارگردانی و طراحی صحنه و جلوه های تصویری و بازی های بسیار خوبی برخوردار است و در چهار فصل به خوبی قصه اش را پیش می برد و به نتیجه می رساند

از سوی دیگر سریال با تحلیل در لایه های درونی خود نشان می دهد پیروزی جریان های مبتنی بر ایدئولوژی های افراطی چه فجایعی را در جهان ایجاد می کند. مخاطب اگرچه می داند هیتلر خودکشی کرده و آلمان و ژاپن هیچگاه پیروز جنگ جهانی نبوده اند اما مثال های فراوانی در تاریخ معاصر پیدا می کند. مثال هایی از حاکمیت هایی که حاصل پیروزی جریان های ایدئولوژیک افراطی بوده اند که عملکردشان شبیه داستان تخیلی این سریال است. مثل پیروزهای کمونیست ها در شوروی و بسط آن در کشوری مثل کره شمالی.

 

بهترین سریال های خارجی

آخرین پادشاهی

The Last Kingdom

بازیگران: الکساندر دریمون، دیوید داوسون، توبیاس زانتلمان، امیلی کوکس، آدریان باور، ثور لیندهارت

تعداد فصل ها: ۵

سال پخش: ۲۰۱۵۵ تا ۲۰۲۲

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۵

محصول: کارنیوال فیلمز

آخرین پادشاهی از بهترین سریال های ساخته شده با مضمون تاریخی و سلحشورانه است. سریال داستان جذاب و بر افت و خیزی دارد که در بستر واقعیت های تاریخی روایت می شود. قهرمان محور بودن داستان و خرده روایت هایی خوب و هوشمندانه ای که قصه اصلی را همراهی می کنند ساختار کلی سریال را پر از زیبایی و هیجان کرده است.

 

کارگردانی خوب و طراحی صحنه زیبا و بازی های توانمند از شاخص های مهم آخرین پادشاهی هستند. صحنه های زیبا و باشکوه نبردها، از جنگ های تن به تن تا به تصویر کشیدن لشکرکشی های عظیم همگی از نظر ساختار کارگردانی و زیبایی بصری و اثرگذاری روی مخاطب در سطحی بسیار خوب قرار دارند.

 

آخرین پادشاهی داستان زندگی شخصیتی به نام اوترد در قرن نهم میلادی در انگلستان است. شخصیتی از تبار ساکسون ها که در کودکی توسط وایکینگها به اسارت گرفته شده و در میان آن ها بزرگ می شود.

کسانی که سریال وایکینگها را دیده اند درک بهتری از آداب و رسوم جاری در داستان های این سریال خواهند شد. البته ندیدن وایکینگها خللی در ایجاد ارتباط و همذات پنداری مناسب با این سریال ایجاد نمی کند.

 

آخرین پادشاهی همراه با ساختار تاریخی و جنگاورانه و هیجان انگیزش، سرشار از لحظه های ناب احساسی و عاشقانه نیز است. سرشار از رشادت ها و نیرنگ ها و عاشقیت ها و سلحشوری هایی که تلفیقی از حقیقت و افسانه اند

 

بهترین سریال های خارجی

سریال پل

The Bridge

بازیگران: سوفیا هلین، کیم بودنیا، ثور لیندهارت، دگ مالمبرگ، سارا بوبرگ

تعداد فصل ها: ۴

سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۶

محصول: سوئد و دانمارک

 

سریال پل (The Bridge) یکی از بهترین سریال های جنایی کارآگاهی در ده سال اخیر است. سریالی که محصول سوئد و دانمارک است و از منظر فیلمنامه، کارگردانی و بازی ها در صدر سریال های پرطرفدار این ژانر قرار می گیرد.

 

اولین برگ برنده سریال پل (The Bridge)، فیلمنامه منسجم و هوشمندانه اش است. داستان ها از تعلیق، خلق معما و گره گشایی های لایه به لایه، تحلیل روانشناختی شخصیت ها و در ادامه تحلیل حامعه شناسانه بسیار خوبی برخوردار است. عنصر شانس و تصادف نقشی در قصه ندارد و حل پرونده های جنایی کاملا بر اساس منطق و دقت در جزئیات صورت می گیرد و همین مسایل سریال را به شکل مناسبی جذاب و نفسگیر کرده است.

 

سریال پل با در نظر گرفتن شاخص های فرمی مثل کارگردانی و بازیگری و فیلمبرداری و تدوین و عناصر محتوایی مثل فیلمنامه و نحلیل روانشناختی و آسیب شناسی اجتماعی در زمره بهترین سریال های جنایی قرار می گیرد.

 

مدت هاست که کشورهای اسکاندیناوی مثل دانمارک و سوئد در حوزه ساخت سریال های جنایی و پلیسی پیشرفت چشمگیری داشته اند. تفاوت مهم این سریال ها با سریال های جنایی امریکایی و انگلیسی در این است که به خوبی دارای نقد اجتماعی و آسیب شناسی بزهکاری و فساد جاری در جامعه هستند.

 

نقد کامل تر درباره سریال پل را می توانید در اینجا بخوانید

 

بهترین سریال های خارجی

گاتهام

Gotham

بازیگران: دیوید مازوز، بن مک کنزی، رابین لرد تیلور، کامرون بیکوندووا، جیدا پینکت اسمیت، ارین ریچاردز، شان پرتوی

تعداد فصل ها: ۵

سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

امتیاز IMDB: رتبه ۷/۸

محصول: دی سی کامیکس

گاتهام از بهترین سریال های ابرقهرمانی است که محوریت قصه اش درباره بتمن و تعدادی از شخصیت های دی سی کامیکس است. این سریال به نوعی اسپین آف پرسوناژ بتمن و شکل گیری شخصیت های مرتبط با او مثل پلیس گوردون، مرد پنگوئنی، زن گربه ای، مرد یخی و دیگر ابرقهرمان ها و شرورهای این داستان است.

 

گاتهام در بطن دنیای فانتزی و ابرقهرمانانه اش، داستان هایی جذاب و پر از تغلیق و هیجان را روایت می کند که سرشار از عشق و احساس و عواطف است.

 

در کل اگر به جهان مارول و دی سی کامیکس و ابرقهرمان های کمیک بوک ها علاقه مند نباشیم هم سریال گاتهام به خاطر بافت خوب دراماتیک و شخصیت پردازی های جذابش، سریالی خوب و سرگرم کننده است. صنعت سرگرمی سازی غرب با تمام توان و امکاناتش در حال خلق آثاری جذاب است و اندازه ده ها سریال، برای سریال هایی مثل گاتهام هزینه می کند و مخاطب را جذب خودش می کند. گاتهام نمونه بسیار خوبی از این جریان سریال سازی در غرب است.

 

نقد کامل تر درباره سریال گاتهام را می توانید در اینجا بخوانید

 

بهترین سریال های خارجی

داستان جنایی امریکایی / فصل اول

American Crime Story

بازیگران: کوبا گودینگ جی آر، جان تراولتا، سارا پلسون، ناتان لین، دیوید شوییمر

تعداد فصل ها: ۳

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۴

محصول: فاکس قرن ۲۱

سریال داستان جنایی امریکایی در سه فصل به سه پرونده جنجالی جنایی در امریکا می پردازد. پرونده های قتل همسر او جی سیمپسون (بازیکن مشهور فوتبال امرکایی)، قتل جیانی ورساچه (طراح مد مشور) و رسوایی اخلاقی بیل کلینتون (ماجرای ارتباط با منشی اش مونیکا لوینسکی) در سه فصل این سریال به طور مجزا روایت شده اند.

 

فصل اول داستان جنایی امریکایی که به پرونده قتل همسر او جی سیمپسون می پردازد هم بهترین فصل این سریال است و هم اینکه یکی از بهترین ها سریال ها در ژانر درام های جنایی دادگاهی است. سریال سرشار از تعلیق و هیجانی است که در لایه های متعدد داستان بسط داده شده و حقیقی بودن داستان زیبایی و اثر گذاری اش را بیشتر می کند.

هر جایی از داستان که فکر می کنید به حقیقت ماجرا آگاهی پیدا کرده اید سریال با یک شوک تازه و گره افکنی مجدد، روند داستان را دگرگون می کند.

 

کارگردانی و بازی ها و تذوین و طراحی صحنه و لباس و موسیقی بسیار خوب هستند و فصل اول این سریال در سطحی بسیار بالاتر از فصل های دوم و سوم خود قرار دارد.

 

تسخیرشدگی خانه هیل

تسخیر شدگی خانه هیل

The Haunting Of Hill House

بازیگران: سارا پلسون، ویکتوریا پدرتی، هنری توماس، الیور جکسون

تعداد فصل ها: ۲

سال پخش: ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۶

محصول: نت فلیکس

تسخیر شدگی خانه هیل سریالی روانشناختی است که فضایی ترسناک و ماوراء الطبیعی دارد. البته در فصل اول با پایان قصه، ماوراء الطبیعه بودن داستان رنگ می بازد و بعد روانشناختی اش حقیقت داستان را مشخص می کند و همین مساله یکی از نکات مثبت سریال است که با تحلیل روانشناختی اش داستان را از تخیلی بودن خارج می کند.

 

سریال در فصل اول از نظر ایجاد تعلیق ناشی از ترس و گره افکنی های هوشمندانه و شخصیت پردازی های خوب بسیار موفق عمل کرده است.

تسخیر شدگی خانه هیل جزء سریال های آنتولوژی است یعنی هر فصل داستان مجزایی دارد با این وجود بازیگران دو فصل تقریبا یکسان هستند.

در یک دهه اخیر عمده سریال هایی که خواسته اند ترسناک باشند بیشتر یا تبدیل به کمدی شده اند و یا با داستان های سطحی فقط با کمک طراحی صحنه و گریم و موسیقی توانسته اند ترس و هراس در مخاطب خود ایجاد کنند اما تسخیر شدگی خانه هیل به خصوص در فصل اول، یک سریال خوب ترسناک است که بعد روانشناسانه قابل اعتنایی هم دارد.

تسخیر شدگی خانه هیل بازیگرهای خوبی هم دارد. مخصوصا سارا پالسون و ویکتوریا پدرتی که در سال های اخیر بازی های توانمندی در سریال های مختلف داشته اند. از جمله بازی بسیار خوب سارا پالسون در فصل اول و سوم داستان جنایی امریکایی و رچد و بازی درخشان ویکیتوریا پدرتی در فصل های دوم و سوم سریال تو

 

سریال بازماندگان

بازماندگان

The Leftovers

بازیگران: جاستین ثرو، گری کون، ایمی برنمن، کریستوفر اکلستون، آن داود، مارگارت کوالی

تعداد فصل ها: ۳

سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۳

محصول: HBO

داستان سریال درباره ناپدید شدن ۲ درصد از جمعیت زمین است که در یک لحظه مشخص جوری ناپدید می شوند که انگار هیچ وقت وجود نداشته اند. به این ترتیب ساختار متافیزیک و فلسفی داستان بسط داده می شود. بازماندگان سریالی درباره جهان های موازی و راز هستی و پاسخ هاییاست که انسان برایشان پیدا می کند.

 

بازماندگان از معدود سریال های مربوط به جهان های موازی است که داستان خود را خیلی خوب به پایان می رساند و به پرسش های مطرح شده در داستان سریال به شکلی منطقی پاسخ می دهد که نمونه اش را می شود در فیلم های تلقین و میان ستاره ای به کارگردانی کریستوفر نولان مشاهده کرد.

 

بعد از انتشار اولین فصل سریال بازماندگان، یک فرقه مذهبی در آمریکا به اسم بازماندگان گناهکار (The Guilty Remnant) شکل گرفت. نامی که دقیقا اسم گروه مذهبی حاضر در سریال است که تمام افراد آن لباس‌های سفیدرنگ می‌پوشیدند و اعمال و رفتار این فرقه مذهبی در امریکا بسیار شبیه همین گروه در سریال بازماندگان بود

 

در کل این سریال از آن دست سریال هایی است که چالش های عمیقی را در ذهن مخاطب خود ایجاد می کند و تا مدت ها پس از پایانش، به یاد می ماند

 

سریال شیاطین داوینچی

شیاطین داوینچی

Da Vinci’s Demons

بازیگران: تام رایلی، لائورا هدوک، بلک ریتسون، الیوت کان، لارا بالور، جیمز فالکر

تعداد فصل ها: ۳

سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵

امتیاز IMDB: رتبه ۸/۱

 

سریال شیاطین داوینچی از هیجان انگیزترین و جذاب ترین سریال های فانتزی و ماجراجویی است که داستانی افسانه ای از جوانی لئوناردو داوینچی را روایت می کند. سریال با الهام از برخی واقعیت های زندگی داوینچی مثل قصه برخی اختراعاتش و همچنین برخی رخدادهای دوره رنسانس در ایتالیا، داستان خود را طراحی کرده است.

 

شیاطین داوینچی سریالی سرگرم کننده است که از نظر مفهومی و بافت دراماتیک بسیار خوب عمل کرده است. داستان اصلی و خرده داستان های سریال که باز هم با الهام از واقعیت روساخت افسانه ای و تخیلی دارند جذابیت خوبی دارند

سریال از نظر کارگردانی، بازیگری، جلوه های تصویری و طراحی صحنه و لباس نیز بسیار خوب است. داستان تخیلی خود را به خوبی برای مخاطبش توجیه می کند و به خوبی نیز به پایان می رساند

 

بهترین سریال های خارجی لیست طولانی تری می تواند داشته باشد. در این یادداشت به گزیده ای از آن ها اشاره شد.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

بیشتر بخوانید

بهترین سریال های خارجی کوتاه (مینی سریال)

بهترین سریال های خارجی قرن ۲۱

بهترین سریال های خارجی در گلدن گلوب ۲۰۲۲

بهترین سریال های خارجی در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۱

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • ناصرالدین‌شاه؛ دستاویز جدید ساسی‌مانکن برای وایرال شدن

    تریبون هنر: هدیه عید امسال «ساسی‌مانکن» به طرفدارانش قطعه‌ای است به سیاق آهنگ‌های پنج سال گذشته‌اش، مملو از تکیه‌کلام‌های بی‌پروای جنسی که این روزها با توسل به گریم‌های مشابه دو شخصیت تاریخی و ساخت کلیپی بی‌ربط به آنچه می‌خواند، در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.   […]

  • نگاهی به فیلم «دروغ‌های زیبا» ساختۀ مرتضی آتش‌زمزم

    تریبون هنر: فیلم «دروغ‌های زیبا» در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانوادۀ مسلمان و بودایی، جاذبۀ خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آیین متفاوت‌اند. […]

  • برای سالروز تولد علی نصیریان: هزارچهره در بازیگری، یک چهره برای مردم

    تریبون هنر: علی نصیریان به مرد هزار چهره شهره است و همچنان می‌تواند شما را با ذوق و هنرش غافلگیر کند اما پای مردم که به میان بیاید، نشان داده فقط یک چهره دارد؛ در کنار مردم اما نه با جنجال و هیاهو. به گزارش تریبون هنر، امروز، ۱۵ بهمن […]

  • چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

    تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با […]

  • نگاهی به فصل دوم سریال «مستوران»؛ وقتی اسطوره جذاب می‌شود

    تریبون هنر: سریال «مستوران» با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای ساخته شده است،‌ سریالی که این روزها فصل دومش از شبکه یک سینما در حال پخش بوده و یک داستان کهن را دستمایه جذب مخاطب کرده است. همیشه بشر قصه‌های افسانه‌ای جذاب بوده‌اند. گواه این ادعا انبوه آثار ادبی به […]

Ad
Ad
Ad