Ad


توضیحات مدیر پایگاه تخت‌جمشید درباره برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در این محل تاریخی

تریبون هنر: با انتشار خبر برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید، نگرانی هایی در مورد آسیب رسیدن به این بنای تاریخی در صورت برگزاری کنسرت ابراز شد که منجر به ایجاد حاشیه هایی در روزهای اخیر شد.

بر همین اساس، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به برگزاری یک کنسرت موسیقی در این مجموعه جهانی گفت: تخت جمشید از قوانین و مقررات میراث جهانی بهره‌مند است و برگزاری هر نوع برنامه در تخت جمشید در زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علیرضا عسکری چاوردی دیروز ۲ تیرماه با اشاره به برخی اظهار نظرها و شایعات در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مخرب امواج صوتی بر آثار تاریخی گفت: در حال حاضر، مسئله تاثیر صوت بر بناهای تخت جمشید مطرح است و به همین دلیل مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید و در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام می‌شود.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت گفت: تختگاه تخت جمشید از بلوک‌های سنگی بزرگ بنا شده است و ارتفاع آن از سطح زمین حداکثر ۲۰ متر بوده است و ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده است.

عسکری چاوردی ادامه داد: نتایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودارهای اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه‌های گرافیکی این طرح نشان می‌دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت جمشید جدا شود و به بیرون از محوطه انتقال یابد بنابراین در تمهید اجرای برنامه موسیقی این موضوع لحاظ شده است و مکان اجرا برنامه به بیرون از تخت جمشید انتقال داده شد.

 

وی همچنین با بیان اینکه منبع صوت مورد بررسی قرار گرفته است و محل تولید صوت به بیرون از محوطه انتقال یافته است، افزود: صوت تمام اسپیکرها به سمت جنگل و فضای باز انتقال می‌یابد و روی صحنه از هدفون استفاده می‌شود. همچنین میزان شوت صوت اسپیکرها غیر قابل برگشت به طرف تختگاه تخت جمشید است و انعکاس صوت انجام نمی‌گیرد.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: صوت در یک مسیر مستقیم به طرف جنگل هدایت می‌شود تا زمانی که طول موج آن به زمین بریزد و تمام شود. در حقیقت صوت با طی فاصله( از منبع) انرژی خود را ( در مقصد) از دست می‌دهد. در این روش در حقیقت منبع صوتی و صوت در محیط بیرون تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر افراد خواهد داشت اما نمی‌تواند انرژی مخرب بر بنا داشته باشد.

وی همچنین گفت: لبه تختگاه تا ارتفاع یک متر و نیم با عایق شیشه مانع‌گذاری شده است و موقعیت تجهیزات و بلندگوها به شیوه‌ای نصب می‌شود تا کمترین اثرات مخرب و مضر صوت نیز کاسته شود.

عسکری با بیان اینکه سطح صدا با دور شدن از منبع صدا افت می‌کند، افزود: شدت صوت و فاصله نسبت معکوس دارند به طوری که شدت صوت برابر با عکس مجذور فاصله از منبع صوت است. به عبارت دیگر اگر فاصله منبع ۲ برابر شود، شدت صوت ۴/ ۱ کاهش می‌یابد.

 

به گفته وی، با توجه به تمامی تمهیدات انجام شده باز هم در طول برنامه میزان شدت صوت پایش می‌شود و این مجموعه میراث جهانی اولویت اصلی خود را حفاظت از تخت جمشید قرار می‌دهد و در تمام ایام برگزاری برنامه تلاش می‌شود گراف‌های صوتی پایش و کنترل شوند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مکان اجرای برنامه با توجه به وابستگی نمایش نور در پای صفه تخت جمشید انتخاب شده است تا صوت هیچ تاثیر مخربی بر تختگاه نداشته باشد.

ویادامه داد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن استقبال از این برنامه باشکوه همکاری لازم با گروه موسیقی در جهت بهتر اجرا شدن این برنامه به‌عمل خواهد آورد و در طول مدت زمان برگزاری تلاش می‌شود تامین امنیت و حفاظت کامل از مجموعه تخت جمشید به‌عمل آید.

 

عسکری چاوردی در ادامه گفت: موسیقی بخشی از ارزش‌های معنوی و آسمانی این سرزمین است و تداوم حیات آن ابعاد معنوی روح فرهنگی این سرزمین را پویا نگه می‌دارد و تخت جمشید به همین نسبت والاترین ارزش‌های هنری و هویتی ایران زمین را در خود جای داده است و به همین دلیل صاحب احترام و کرامت است، تکریم و احترام به تخت جمشید احترام به تاریخ مردم این سرزمین است.

به گزارش تریبون هنر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، وی گفت: بدون تردید، تخت جمشید خاستگاه هنر و موسیقی این سرزمین است و فرزندان شایسته این سرزمین در خانه پدری خود با هدف صلح و پایداری امروز کشور سروده‌های زیبای خود را به نمایش خواهند گذاشت.

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۳ تیر ۱۴۰۳

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای تعزیه اثری جدید و بدیع خلق کردند، بهرام بیضائی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی سه هنرمندی هستند که جلوه‌هایی از […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

  • روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه»

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: بابک صحرایی، کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» نوشت: «این نمایش در ذهن من ترانه بلندی است که در عجیب‌ترین جای زندگی ام نوشته ام و کارگردانی کرده‌ام. قدم زدنی از گذشته تا امروز که مرور گریه‌هایی عمیق و خنده‌هایی از ته دل است. در بستر […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad