Ad


نورمن لوید، بازیگر فیلم های هیچکاک در ۱۰۶ سالگی درگذشت

او با چارلی چاپلین و اورسون ولز نیز همکاری داشته است

تریبون هنر: «نورمن لوید» بازیگر کهنه کار آمریکایی در ۱۰۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. نورمن لوید همکاری های درخشانی با «آلفرد هیچکاک»، «چارلی چاپلین» و «اورسن ولز» داشت.

به گزارش تریبون هنر به نقل از ورایتی، «نورمن لوید» توسط «آلفرد هیچکاک» کشف شد. او اولین بار در یک نقش کوتاه و منفی در فیلم «خرابکار» بازی کرد. این فیلم به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۴۲ ساخته شد.

نورمن لوید برای بازی در سریال «سنت اِلس وِر» به شهرت رسید. این سریال محصول شبکه ABC که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ روی آنتن می رفت.

او که هشت دهه در عرصه بازیگری حضور داشت فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد. سپس وارد کمپانی تئاتر متعلق به «اورسن ولز» شد و بازی اش در نمایش «ژولیوس سزار» به نویسندگی «ولز» با تحسین فراوانی رو به رو شد.

 

آلفرد هیچکاک و نورمن لوید

جدایی از «همشهری کین» و شروع همکاری با هیچکاک

در سال ۱۹۴۰، «لوید» قصد داشت در فیلم «در دل تاریکی» به کارگرانی «اورسن ولز» بازی کند. این پروژه به دلایلی به سرانجام نرسید. او به جای بازی در فیلم «همشهری کین»، همکاری طولانی مدتی را با «آلفرد هیچکاک» آغاز کرد. لوید در این مقطع در فیلم «خرابکار» مقابل دوربین رقت.

او در سال ۱۹۵۷ به عنوان دستیار تهیه کننده در سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» حضور یافت. پس از آن تهیه کنندگی اجرایی سریال «ساعت هیچکاک» را بر عهده گرفت. او چند قسمت از این سریال را نیز کارگردانی کرد.

هنرپیشه کهنه‌کار هالیوود نخستین‌ بار در اواخر تابستان ۱۹۳۹ به هالیوود دعوت شد تا در یک پروژه اقتباسی به کارگردانی اورسن ولز ایفای نقش کند.

قرار بود نسخه‌ای سینمایی از رمان کوتاه «دل تاریکی» نوشته جوزف کنراد مقابل دوربین برود اما در نهایت، ولز نتوانست بودجه تولید فیلم را تامین کند و پروژه متوقف شد.

نورمن لوید در خاطراتش تعریف کرده است بازیگرانی که به درخواست ولز چند هفته بیشتر ماندند تا شاید شرایط ساخت فیلم دیگری مهیا شود، در فیلم برنده اسکار «همشهری کین»، مشهورترین ساخته اورسن ولز، مقابل دوربین رفتند.

اما لوید که به توصیه یکی از همکارانش درخواست ولز را رد کرده بود، از دست دادن این پروژه به حسرت همیشگی‌اش در سینما بدل شد.

 

 

گری گوری پک اینگرید برگمن و نورمن لوید

 

از خرابکار هیچکاک تا پیشتازان فضا

او بعدتر برای ایفای نقش جاسوس رژیم نازی در فیلم «خرابکار» (۱۹۴۲) به کارگردانی آلفرد هیچکاک به هالیوود بازگشت. این همکاری به شکل‌گیری رفاقتی طولانی میان او و هیچکاک انجامید و مهم‌ترین نقش منفی او در تاریخ سینما را نیز به ثبت رساند.

«نورمن لوید» بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ به عنوان تهیه کننده و کارگردان سریال های تلویزیونی فعالیت کرد. او همواره فعالیت مداومی در عرصه تلویزیون داشت. لوید در سریال های «پیشتازان فضا: نسل بعدی»، «بال ها» و «تمرین» به عنوان بازیگر میهمان حضور یافت.

او در سریال «هفت روز» و یک اپیزود از سریال «خانواده مدرن» در سال ۲۰۱۰ نیز بازی کرده است.

 

 

 

نورمن لوید

همکاری با چارلی چاپلین در روشنایی های شهر

از جمله فیلم های مهم دیگری که او در آن نقش آفرینی داشته می توان به «جنوبی» ساخته «ژان رنوا»، «روشنایی های صحنه» به کارگردانی «چارلی چاپلین» و همچنین فیلم های «قدم زدن به سوی خورشید»، «صحنه جرم» و «حریم ترس» اشاره کرد و در ادامه نیز در دو فیلم معروف «عصر معصومیت» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و «انجمن شاعران مرده» ساخته «پیتر ویر» بازی کرد.

در کل نورمن لوید شهرتش را مدیون مدیوم تلویزیون بود. نام او در سال ۱۹۳۹ با بازی در سریال تلویزیونی «در خیابان‌های نیویورک» محصول شبکه «ان‌بی‌سی» سر زبان‌ها افتاد.

لوید در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در سینما و تلویزیون، به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان هم پشت دوربین به کار خود ادامه داد.

 

 

نورمن لوید

 

مرگ در ۱۰۶ سالگی

نورمن لوید در سن ۱۰۶ سالگی در منزلش واقع در برنت‌وود کالیفرنیا از دنیا رفت.

لوید در صحنه‌ خاطره‌انگیز فیلم خرابکار (۱۹۴۲) با سقوط از بالای مجسمه آزادی جان خود را از دست داد اما چهار دهه بعد برای بازی در سریال شش قسمتی سَنت اِلس‌وِر (St. Elsewhere) به شهرت رسید. او بعدها از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ نقش دکتر آیزاک منتنور را در سریال علمی-تخیلی هفت روز (Seven Days) بازی کرد.

این هنرپیشه، تهیه‌کننده و کارگردان پیشکسوت در دهمین دهه از عمر خود نیز جلوی دوربین می‌رفت و از همین رو لقب مسن‌ترین بازیگر زنده جهان به او داده شده بود.

بیش از ۷۰ سال فعالیت هنری لوید کار در تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون را در برمی‌گیرد. وی در دهه ۱۹۳۰ میلادی به عنوان یک بازیگر جوان نیویورکی در گروه‌ تئاتر اکشن، تئاتر فدرال و تئاتر مرکوری عضو بود و با اسطوره‌های کارگردانی چون مکس راینهارت، جوزف لوزی، الیا کازان و اورسون ولز همکاری کرد.

 

 

نورمن لوید

 

 

تاریخ انتشار :۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad