Ad


صد فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب ورایتی با حضور یک فیلم ایرانی

تریبون هنر: نشریه ورایتی برای نخستین بار فهرستی از صد فیلم برتر تاریخ سینما را به انتخاب منتقدان و نویسندگان سینمایی‌اش منتشر کرده است.

به گزارش تریبون هنر به نقل از ورایتی، در حالی که سینما اکنون بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، هنوز در مقایسه با رمان، تئاتر یا نقاشی، رسانه هنری جوانی محسوب می‌شود اما به اندازه‌ای دارای تاریخچه است که جمع‌آوری اولین فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ نشریه ورایتی را به کاری دلهره‌آورتر از آنچه تصور می‌شد، تبدیل کنند.

بیش از ۳۰ منتقد، نویسنده و سردبیر نشریه ورایتی Variety در ایجاد این فهرست سینمایی همکاری کرده اند. البته انتخاب فیلم‌هایی که باید در این فهرست حضور داشته باشند بخش ساده کار است و مهم‌تر تصمیم‌گیری درباره فیلم‌هایی هستند که باید از این فهرست خارج بمانند.

نشریه ورایتی که رسانه‌ای به قدمت سینماست، اخیرا صد و هفدهمین سالگرد آغاز فعالیت خود را جشن گرفته است.

در این فهرست «روانی» (۱۹۶۰) ساخته «آلفرد هیچکاک» که در اغلب فهرست‌های سینمایی چند رتبه ابتدایی را به خود اختصاص می‌دهد، در جایگاه نخست برترین فیلم‌های تاریخ سینمای به انتخاب منتقدان ورایتی قرار گرفته است و پس از آن به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم فیلم‌های «جادوگر شهر اُز» (۱۹۳۹) ساخته «ویکتور فلمینگ»، «پدرخوانده» (۱۹۷۲) از «فرانسیس فورد کاپولا»، «همشهری کین» (۱۹۴۱) ساخته «اورسن ولز»، «پالپ فیکشن» (۱۹۹۴) به کارگردانی «کوئنتین تارانیتنو»، «هفت ساماروایی» (۱۹۵۴) ساخته «آکی‌را کوراساوا»، «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» (۱۹۸۶) از «استنلی کوبریک»، «چه زندگی شگفت‌انگیزی» (۱۹۴۶) ساخته «فرانک کاپرا»، «همه چیز درباره ایو» (۱۹۵۰) به کارگردانی «جوزف ال منکیه‌ویچ» و «نجات سرباز رایان» (۱۹۹۸) ساخته «استیون اسپیلبرگ» قرار گرفته‌اند.

سینمای ایران نیز از این فهرست سینمایی بی بهره نیست و «کلوزآپ» ساخته تحسین‌شده عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۰ در جایگاه ۸۶ برترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است. داستان فیلم «کلوزآپ» درباره شخصی به نام حسین سبزیان است که به‌دلیل شباهتش به محسن مخملباف خود را به خانواده‌ای به‌عنوان محسن مخملباف معرفی می‌کند و به بهانه ساختن فیلم به خانهٔ آن‌ها راه می‌یابد.

فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان ورایتی از این قرار است:

PSYCHO (روانی)
THE WIZARD OF OZ (جادوگر شهر اُز)
THE GODFATHER (پدرخوانده)
CITIZEN KANE (همشهری کین)
PULP FICTION (داستان عامه پسند)
SEVEN SAMURAI (هفت سامورایی)
۲۰۰۱: A SPACE ODYSSEY (اودیسه فضایی: ۲۰۰۱)
IT’S A WONDERFUL LIFE (چه زندگی شگفت انگیزی)
ALL ABOUT EVE (همه چیز درباره ایو)
SAVING PRIVATE RYAN (نجات سرباز رایان)
SINGIN’ IN THE RAIN (آواز در باران)
GOODFELLAS (رفقای خوب)
THE RULES OF THE GAME (قواعد بازی)
DO THE RIGHT THING (کار درست را انجام بده)
SUNRISE: A SONG OF TWO HUMANS (طلوع آفتاب: آوازی برای دو انسان)
CASABLANCA (کازابلانکا)
NASHVILLE (نشویل)
PERSONA (پرسونا)
THE GODFATHER PART II (پدرخوانده ۲)
BLUE VELVET (مخمل آبی)
GONE WITH THE WIND (بر باد رفته)
CHINATOWN (محله چینی‌ها)
THE APARTMENT (آپارتمان)
TOKYO STORY (داستان نوکیو)
BRINGING UP BABY (پرورش بچه)
THE ۴۰۰ BLOWS (چهارصد ضربه)
BONNIE AND CLYDE (بانی و کلاید)
CITY LIGHTS (روشنایی‌های شهر)
DOUBLE INDEMITY (غرامن مضاعف)
THE EMPIRE STRIKES BACK (امپراتور ضربه می‌زند)
NETWORK (شبکه)
VERTIGO (سرگیجه)
۸۱/۲ (هشت و نیم)
STAGECOACH (دلیجان)
THE SILENCE OF THE LAMBS (سکوت بره‌ها)
ON THE WATERFRONT (در بارانداز)
ANNIE HALL (آنی هال)
LAWRENCE OF ARABIA (لورنس عربستان)
SOME LIKE IT HOT (بعضیا داغشو دوست دارن)
FARGO (فارگو)
THE WILD BUNCH (ااین گروه خشن)
MOONLIGHT (مهتاب)
SHOAH (شوا)
L’AVVENTURA (ماجرا)
TITANIC (تایتانیک)
NOTORIOUS (بدنام)
MEAN STREETS (خیابان‌های پائین شهر
THE PIANO (پیانو)
THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (قتل عام زنجیره‌ای تگزاس)
BREATHLESS (از نفس افتاده)
APOCALYPSE NOW (اینک آخرالزمان)
THE GENERAL (ژنرال)
IN THE MOOD FOR LOVE (در حال و هوای عشق)
THE ROAD WARRIOR (جنگجوی جاده)
PATHER PANCHALI (پاتر پانچال)
ROSEMARY’S BABY (بچه رزماری)
BROKEBACK MOUNTAIN (کوهستان بروکبک)
E.T. THE EXTRA TERRESTRIAL (ای تی)
VAGABOND (ولگرد)
MOULIN ROUGE (مولن روژ)
THE PASSION OF JOAN OF ARC (مصائب ژان دارک)
DAZED AND CONFUSED (مات و مبهوت)
BAMBI (بامبی)
CARRIE (کری)
A MAN ESCAPED (مردی فرار کرد)
PARIS IS BURNING (پاریس در حال سوختن است)
BICYCLE THIEVES (دزد دوچرخه)
KING KONG (کینک کونگ)
BEAU TRAVAIL (آبی گرم‌ترین رنگ است)
۱۲YEARS A SLAVE (دوزاده سال بردگی)
MY BEST FRIEND’S WEDDING (عروسی بهترین دوست من)
BREAKING THE WAVES (شکستن امواج)
INTOLERANCE (تعصب)
MY NEIGHBOR TOTORO (همسایه من توتورو)
BOOGIE NIGHTS (شب‌های عیاشی)
THE TREE OF LIFE (درخت زندگی)
GOLDFINGER (انگشت طلا)
JEANNE DIELMAN (ژان دیلمان)
WAITING FOR GUFFMAN (در انتظار گافمن)
PIXOTE (پیکسوت)
THE DARK KNIGHT (شوالیه تاریکی)
PARASITE (اَنگل)
KRAMER VS. KRAMER (کرامر علیه کرامر)
PAN’S LABYRINTH (هزارتوی پن)
NATURAL BORN KILLERS (قاتلین بالافطره)
CLOSE-UP (کلوزآپ)
THE SOUND OF MUSIC (اشک‌ها و لبخندها)
MALCOLM X (مالکوم ایکس)
BELLE DE JOUR (زیبای روز)
THE SHINING (درخشش)
SCENES FROM A MARRIAGE (صحنه‌هایی از یک ازدواج)
PINK FLAMINGOS (فلامینگوهای صورتی)
LE SAMOURAÏ (سامورایی)
BRIDESMAIDS (ساقدوش‌ها)
TOY STORY (داستان توکیو)
A HARD DAY’S NIGHT (شب‌های زنده‌داری)
ALIEN (بیگانه)
WOMEN ON THE VERGE OF A NERVOUS BREAKDOWN (زنان در آستانه فروپاشی عصبی)
۱۲ ANGRY MEN (12 مرد خشمگین)
THE GRADUATE (فارغ التحصیل)

 

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم دکتر ژیواگو؛ شکوه خیانت

نقد پیرمرد و دریا به قلم بابک صحرایی / فیلم و داستان

نقد برف های کلیمانجارو به قلم بابک صحرایی / فیلم و داستان

ربه کا؛ ویرانگری خاطره ها _ نقد فیلم آلفرد هیچکاک

الیا کازان؛ ایستاده در دوراهی خیانت و جاودانگی

فروید شور نهان، فیلمی برای برائت فروید به کارگردانی جان هیوستون

اسب کهر را بنگر؛ دوراهی انتقام از دوست و دشمن

تک خال در حفره و فریب جامعه توسط رسانه ها

ریچارد بروکس؛ از گربه روی شیروانی داغ تا در کمال خونسردی

منشی همه کاره او: یکی از بهترین فیلم های هاوارد هاکس

نگاهی به «راز سانتاویتوریا» با بازی آنتونی کوئین

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱ دی ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad