Ad

به سرپرستی هوشنگ جاوید

هنرمندان افعانستان در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفتند

دو عضو گروه به دلیل کرونا غایب بودند

تریبون هنر: کنسرت گروه قوالی نجم‌الدین متشکل از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران شامگاه گذشته در حالی برگزار شد که دو تن از اعضای این گروه غایب بودند و در این بین ابتلای یکی از اعضا به کرونا تایید شده است.

به گزارش تریبون هنر، کنسرت گروه قوالی نجم‌الدین متشکل از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران، عصر جمعه ۲۲ بهمن‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این گروه به سرپرستی هوشنگ جاوید مدت کوتاهی است که با همکاری تعدادی از هنرمندان موسیقی افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

گروه «قوالی نجم‌الدین» در این کنسرت، متن‌های شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی را با آوازهای هراتی در هم آمیخت تا به یک نوآوری تلفیقی در جهت تولید موسیقی معنوی برسد؛ ضمن آنکه گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه گروه قرار داشت.

خوانندگان این گروه که در کنسرت جمعه شب روی صحنه رفتند را تعدادی از آوازخوان‌های افغانستانی از جمله جواد تابش و آصف حبیبی تشکیل می‌دادند. جواد تابش از شاگردان الطاف حسین، قوال بزرگ است که آوازه جهانی دارد و آصف حبیبی شهره است به «بلبل هرات». عبدالقادر عزیزی و عبدالخالق عزیزی نیز در این کنسرت به اجرا پرداختند.

کنسرت هنرمندان افغانستانی با سرپرستی هوشنگ جاوید

کنسرت با اجرای قطعه «لاله آزاد» شروع و سپس اثر «مجنون تو» توسط اعضای گروه اجرا شد. «بی تو هر جمعه»، «چرا نمی‌آیی»، «باد زانو می‌زند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور می‌رقصد» و «می‌چرخد» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.

همچنین در این کنسرت قطعه «هر کجا مرز کشیدند» اجرا شد. در بخش دیگری از کنسرت غلام سخی رسولی، نوازنده دو تار افغانستانی و نسیم خوشنواز، نوازنده رباب به دونوازی پرداختند.

عبدالقادر عزیزی به‌عنوان همیار آئین قوالی دیگر هنرمندی بود که در این کنسرت حضور داشت.

قوالی یکی از گونه‌های مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته است و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آنگونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاه‌های صوفیان اجرا می‌شده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.

نعمت‌الله حسین‌زاده و کنعان دل‌آهنگ از اعضای گروه قوالی نجم‌الدین در این کنسرت غایب بودند. بر اساس اعلام اعضای گروه، نعمت‌الله حسین‌زاده به کرونا مبتلا شده است.

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۳ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad