Ad


آخرین دوئل: ستم تاریخی به زن / یادداشت بابک صحرایی

به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: آخرین دوئل ساخته رایدلی اسکات، حماسه ای غم انگیز و طنزآلود درباره زن و تعصب است. کارگردان، داستانی واقعی از قرون وسطا را دستمایه ساخت فیلمی قرار داده که ستم تاریخی به زن را به شکل غم انگیزی به تصویر می کشد و تحلیل می کند و به صورت توامان با طنزی تلخ، به واکاوی حقارت پشت عشق و تعصب های کورکورانه پرداخته است

آخرین دوئل سرشار از تصاویر باشکوهی از جنگاوری و قدرت مردانه است که در برابر نجابت و آزادگی یک زن رنگ می بازند

سناریوی آخرین دوئل توسط بن افلک، مت دیمن و هولو فستر با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته شده. هوشمندی اصلی در قصه و کارگردانی، روایت تجاوز به یک زن از سه زاویه دید است. تعرضی که از نگاه زن، شوهرش و مرد متجاوز که دوست و هم پیمان شوهر است روایت می شود و رایدلی اسکات به زیبایی با این سه روایت، جهان متفاوت زن و مرد را نشان می دهد و تحلیل می کند. جهانی که غیرت مرد، بیش از آن که برای حمایت از زن باشد، امکانی برای برآورده شدن خواسته های مردانه ای است که ارزش و آسایش زن، هیچ جایی در آن ندارد حتی اگر این تعصب در راستای دفاع و محافظت از زن باشد

رایدلی اسکات در ۸۴ سالگی، فیلم درخشانی ساخته که گویای جهان بینی مهمی است. او با فیلمی که قصه اش در فرانسه ی قرون وسطا می گذرد، رندانه به ساختار فرهنگی و اجتماعی زمانه اش طعنه زده. اینکه زن، در جهان مردانه ای از عشق و تعصب، دستاویزی برای بیان قدرت مرد است بدون آن که ذهن و قلب و خواسته هایش، اولویت داشته باشند

آخرین دوئل ساخته شده در سال ۲۰۲۱ با بازی مت دیمن، آدام درایور، بن افلک و جودی کومر، از نظر بصری هم فیلمی برای لذت بردن از سینماست. لحظه به لحظه فیلم از نظر فیلمبرداری و طراحی صحنه و بازیگری، زیبا و چشم نواز است

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

 

تاریخ انتشار :۲۸ بهمن ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , , , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad