Ad

به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی

شکایت ایران از جشنواره کن به خاطر فیلم عنکبوت مقدس

تریبون هنر: دبیر شورالی عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد به خاطر فیلم عنکبوت مقدس شکایت ایران از جشنواره کن در محاکم حقوقی بین‌المللی صورت بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی فیلم «عنکبوت مقدس» را که در جشنواره فیلم «کن» به نمایش درآمد، بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیه‌کننده و عوامل سازنده دانست. او پیشنهاد کرد که وزارت خارجه علیه این جشنواره در محاکم بین‌المللی اقامه دعوی کند.

 

به گزارش تریبون هنر و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در متن یادداشت دکتر سید سعیدرضا عاملی آمده است:

 

«هر ساله جشنواره‌های جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای متفاوت در مناطق مختلف جهان برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها زمینه‌ای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان به حساب می‌آید. در جشنواره‌های جهانی فرصتی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف در عرصه‌ی سینمایی فراهم می‌شود.

 

جشنواره «کن» فرانسه یکی از شناخته شده‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی است که با نگاهی به بخش‌های مختلف و انتخاب‌های هرساله آن می‌توان به اهداف سوگیرانه آن پی برد. جشنواره‌ای با اغراض روشن سیاسی و دور از ارزش‌های انسانی که زمانی بخش فیلم های مستهجن داشت و از سال ۲۰۱۰ نخل دگرباشی که ترویج همجنس‌گرایی، دو جنس گرایی و … است را به بخش‌های رسمی خود اضافه کرد.

 

بخش رسمی این جشنواره شامل فیلم‌های بلند و کوتاه و «نوعی نگاه» تاکنون ۲۴ جایزه به سینماگران ایرانی اعطا کرده است. این جوایز اکثرا به فیلم‌های ایرانیان ساکن در خارج از کشور اختصاص داشته ولی به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده است. در ‌جشنواره ۲۰۲۲ در ادامه روش‌های تخریب کننده گذشته، این جشنواره توهین آشکار دیگری به فرهنگ و ارزش‌های مردم ایران اسلامی را دنبال کرد.

 

فیلم «عنکبوت مقدس» داستان فریبکارانه قاتل سریالی است که با عصبیت کورکورانه جاهلی نسبت به قتل زنان اقدام می‌کند و آن را نماد تقدس‌گرایی و دین‌داری نموده است. این فیلم که با گروهی از مهاجرین ایرانی در کشور اردن ساخته شده، نه تنها مجوزی از نهادهای مسئول در ایران نداشته بلکه نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق دشمن برای نمادسازی نسبت به «انسان مذهبی» و تخریب مفهوم «تدین و ایمان» است. در واقع کشور سازنده، فرانسه و سفارش شده آن جشنواره کن به حساب می‌آید. نسبت ناروا به مردم متدین و مسلمان و تعمیم عصبیت یک فرد به ظاهر متدین به عموم جامعه مومنان، نوعی تخریب نسبت به جامعه بزرگ و ملت شریف ایران است.

 

نگاهی به وضعیت غرب و به خصوص کشور فرانسه نشان می‌دهد، آنچه در این فیلم به تصویر کشیده شده بیش از آن که مسأله جامعه ایرانی باشد، بازنمایی انعکاسی جامعه فرانسه است، نه جامعه مومنان و دین‌داران خانواده گرا و اهل ایثار و از خودگذشتگی، که صاحب سابقه هزاره‌ای تمدن صلح و آرامش است. در جامعه فرانسه، زنان فرانسوی بارها در اعتراض به خشونت علیه زنان به خیابان‌ها آمده‌اند و منابع آماری نشان می‌دهد، سالیانه ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت می‌شوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰۲ زن به دست شریک زندگی خود کشته شده‌ است. خوب بود جایزه «کن» به بازنمایی خشونت علیه زنان در فرانسه می‌پرداخت و به نوعی جلوی این فاجعه اجتماعی را می‌گرفت.

 

به نظر می‌رسد تهیه کننده و کارگردان فیلم و تشویق کننده و جایزه دهنده، بیش از تخریب متن، به دنبال تخریب زمینه بوده‌اند و سرزمین مقدس امام رضا «علیه‌السلام» و امام‌المسلمین را که سالیانه میلیون‌ها ‌مسلمان از سراسر ایران و جهان اسلام برای تجدید عهد و بهره‌گیری از معنویت و هدایت الهی به زیارت آن امام رئوف می‌روند، هدف عنکبوتی، تاریک‌فکران قرار گرفته است. این در حالی است که زیارت امام رضا «علیه‌السلام»، محملی برای آرامش و آغازها و انجام‌های معنوی شاکرانه و از همه زیباتر خلق اندیشه‌ورزی‌های عارفانه و عمق بخشنده به ایمان و تقوای الهی است.

 

در اندیشه قرآنی اسلام، وجه مشترک همه کفار عصبیت است؛ آن‌ها که به صورت کورکورانه از گذشتگان تقلید می‌کنند و اهل تدبیر و عقلانیت نیستند و گرفتار خشونت و کشتارهای جمعی و زیرپا گذاشتن حقوق و خصوصاً حق زندگی دیگران می‌شوند. اما در واقعیت، اندیشه و جامعه اسلامی، مظهر عقلانیت و رفتار اخلاقی با رعایت کرامت انسانی و احترام به حقوق همه انسان‌هاست. از منظر دین، قتل یک انسان بزرگترین معصیت الهی است که مستوجب بالاترین حکم کیفری است. در این فضا، دین را با عصبیت پیوند زدن، یک بازی شیطانی بیش نیست.

در جمهوری اسلامی ایران نیز همین رویکرد توجه به ارزش‌های انسانی و به خصوص بانوان سرلوحه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی است و در برابر مهاجمین به این ارزش‌ها، مقابله و مواجهه محکوم کننده صورت گرفته و همواره تامین امنیت و سلامت زنان و دختران این سرزمین را دنبال کرده است. همانطور که در ماجرای قاتل سریالی که بیشتر گرفتار جنون داعشی بود تا فرهنگ اسلامی سازگارانه، دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه به درستی ورود پیدا کرده و پس از بررسی دقیق پرونده، نسبت به حکم شرعی اعدام قاتل اقدام شده است.

بر این اساس سه نکته مورد تاکید قرار می‌گیرد:

 

۱. هجوم غرب و به طور خاص فرانسه به ارزش‌های اسلامی و انسانی، سابقه دیرینه‌ای دارد که نمونه آن بی‌حجابی اجباری نسبت به خانم‌های مسلمان است. این بی‌احترامی و حرمت‌شکنی نسبت به ارزش‌های اسلامی در دوره ظهور انقلاب آزادی‌بخش اسلامی در ایران به بالاترین حد خود رسیده است. تهاجمی برنامه‌ریزی شده، مهندسی‌شده و هدفمند که هدفی جز تخریب بنیان‌های اساسی جامعه مانند دین و خانواده را ندارد و هر روز در عرصه متفاوتی به نمایش گذاشته می‌شود. این تلاش‌ها برای خاموشی نور الهی یقیناً سرانجام نیکی برای دشمنان نخواهد داشت و گسترش معنویت، ظهور اسلام‌گرایی در جهان و به خصوص در اروپا و فرانسه و افول تفکر جدایی دین از عرصه‌های مهم زندگی را بدنبال خواهد داشت. بدیهی از منظر دین مبین اسلام، خیرخواهی برای همگان و دعا برای سلامت و تعالی همه جامعه بشری، یک خصلت دینی و نشان از عمق دینداری است.

 

۲. شایسته است وزارت امور خارجه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حقوقی کشور دعوای حقوقی علیه جشنواره کن را به استناد تشویق بازنمائی دروغ، ترویج خشونت و تخریب حقوق عامه مردم شریف و متدین ایران اسلامی در محاکم حقوقی بین المللی دنبال کنند و ایجاد رویه‌های حقوقی مقابله با تخریب اسلام و مسلمانان را دردستور کار با همکاری کشورهای اسلامی قرار دهند.

 

۳. از جامعه فاخر هنری ایران انتظار می‌رود با نگاهی متفاوت، ارزش‌های جامعه اسلامی ایران از جمله خانواده‌گرایی، ظلم‌ستیری، عدالت‌گرایی، احترام به دیگران، از خودگذشتگی و ایثار و عشق و مهربانی به آستان امام‌رئوف حضرت رضا علیه السلام که جزئی از هویت و سیره و منش دائمی ایشان است را در آثار هنری، فیلم‌های اندیشه برانگیز کوتاه و بلند و در روایت‌های داستانی جذاب بازنمایی کند و نماد شخصیتی نسل جوان امروز ما، سردار سلیمانی عزیز را در پیوند با ولایت و امامت محور نمادسازی‌های ملی و جهانی قرار دهد.

 

به طور حتم «عنکبوت مقدس» بازگو کننده خشونت نمادین و نگاه عنکبوتی و صهیونیستی جشنواره کن و روحیه تخریب کننده ضدایرانی و ضدایمانی تهیه‌کننده و عوامل سازنده است که امیدواریم مردم فرانسه و سایر ملت‌های اروپائی و البته جوامع اسلامی نسبت به سیاست تشویق تخریب مسلمانان و عدم رعایت حقوق زندگی شرافتمندانه دیگران اعتراض عمومی کرده و پویش ضد نژادپرستی نسبت به جشنواره کن را دنبال کنند تا شاهد آرامش محترمانه در فضای رسانه‌ای باشیم.»

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۲ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad