Ad


به بهانه مرگ ملکه الیزابت: نگاهی به سریال «تاج» و حقیقت زندگی ملکه

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال خوش ساخت «تاج» با روایت زندگی ملکه الیزابت دوم، برهه مهمی از تاریخ بریتانیا را روایت می کند. روایتی که از منظر ملکه الیزابت و خانواده سلطنتی مرور می شود و وقایع مهم تاریخی از زاویه ای تازه دیده می شوند.

در سریال «تاج» با قصه ای پرکشش و هیجان انگیز مواجه نیستیم اما کارگردانی خوب، بازی های توامند و پرداخت صحیح سوژه باعث شده جذابیت سریال در حد بسیار خوبی باشد. در سریال «تاج» حقیقت وجودی ملکه الیزابت به عنوان یکی از چهره های مهم سیاسی و خانواده سلطنتی بریتانیا به شکل صادقانه و هوشمندانه ای روایت می شود

نشان دادن ابعاد مختلف شخصیتی ملکه الیزابت و خاندان سلطنتی، از فساد و بی تعهدی ها تا قربانی بودن شان در یک ساختار ناآگاهانه سیاسی و حتی نشان دادن گاه به گاه خدمتشان، همگی باعث شده اند سریال «تاج» سریال مهمی برای تماشا کردن باشد
تاج از یک منظر سریالی ضد سلطنت است. ملکه الیزابت در جایی از سریال در ابتدای رسیدنش به تاج و تخت، متوجه می شود که هیچ آمادگی و دانشی برای رویارویی با مردان بزرگ سیاست ندارد، در جایی دیگر به سنگدل بودن خود اشاره کرده و می گوید هیچ وقت نمی تواند گریه کند و یا در جایی درباره عاطفه اش به فرزندانش می گوید که هیچگاه نتوانسته آنها را مادرانه در آغوش بگیرد

در کنارش بی اخلاقی ها و عصیانگری های مارگارت خواهر ملکه، بی بند و باری های فیلیپ شوهر ملکه، حماقت ها و بی تعهدی های چارلز پسر بزرگ ملکه، همگی به شکل مناسبی پیچیدگی های روابط داخل دربار را به جزئیات تازه ای به تصویر می کشد
از سوی دیگر تاج سریالی در جهت تبرئه خاندان سلطنتی نیز است. خانواده ای که بدون آمادگی و داشتن صلاحیت، در جایگاه سختی قرار گرفته و قوانین سختگیرانه کلیسا و پارلمان گاهی اوقات آن ها را از عادی ترین حقوق انسانی محروم کرده است

از سوی دیگر دیدن وجوه تازه ای از شخصیت های مهم تاریخ معاصر مثل وینستون چرچیل، مارگارت تاچر، کندی و روایت دیگرگونه برخی از اتفاق های مهم تاریخ معاصر مثل قائله کانال سوئز، مبارزه با آپارتاید در افریقا، جنگ بریتانیا و آرژانتین، عوض شدن موازنه قدرت در اروپا با تضعیف بریتانیا، همگی از جذابیت های مهم سریال تاج هستند
یکی از مهم ترین ویژگی های تحسین آمیز سریال «تاج»، دکور باشکوه و طراحی صحنه بسیار خوب با توجه به تمام جزئیات است که چشم نوازی و حظ بصری خوبی را برای سریال ایجاد کرده است

تاج دارای موسیقی متن بسیار خوبی است و در بسیاری از لحظات، احساس و عاطفه اپرگذاری را در سکانس ها ایجاد می کند

سریال تاج بازیگران بزرگی را نیز گرد هم آورد و بدون تعارف و ترس، حقیقت تاریخی بریتانیا را روایت می کند و حتی اعتراض خاندان سلطنتی به نتفلیلکس هم باعث نشده پرده بر حقیقت بیاندازد

 

بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های خارجی که کمتر دیده شده اند

بهترین مینی سریال های خارجی: نقد و معرفی به قلم بابک صحرایی

تاریخ انتشار :۱۸ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای تعزیه اثری جدید و بدیع خلق کردند، بهرام بیضائی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی سه هنرمندی هستند که جلوه‌هایی از […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

  • روایت «بابک صحرایی» از «مرگ با طعم نسکافه»

    تریبون هنر: ایسنا نوشت: بابک صحرایی، کارگردان نمایش «مرگ با طعم نسکافه» نوشت: «این نمایش در ذهن من ترانه بلندی است که در عجیب‌ترین جای زندگی ام نوشته ام و کارگردانی کرده‌ام. قدم زدنی از گذشته تا امروز که مرور گریه‌هایی عمیق و خنده‌هایی از ته دل است. در بستر […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad