Ad


فخری خوروش؛ درخشش و زیبایی همیشگی

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: آنچه به اندازه کارنامه هنری درخشان فخری خوروش ارزش دارد، شأنیتی است که برای اسم «زن» در هنر بازیگری ایجاد کرد.

او متولد ۱۳۰۸ بود و با آغاز میانسالی فصل تازه و مهمی از فعالیت های هنری اش را آغاز کرد. در زمانه ای که زنان بازیگر با رسیدن به چهل سالگی به حاشیه رانده می شدند و عمدتا باید نقش مادر و یا یک سری نقش های فرعی بی اهمیت را بازی می کردند، فخری خوروش مهم ترین فیلم هایش را از چهل سالگی به بعد و مهم ترین سریال هایش را از پنجاه سالگی به بعد بازی کرد.

 

زمانی که موج نوی سینمای ایران آغاز شد، فخری خوروش چهل ساله بود. او در چهل و یک سالگی در «آقای هالو» (۱۳۴۹) داریوش مهرجویی درخشید و‌ در چهل و پنج سالگی در «نفرین» (۱۳۵۳) ناصر تقوایی هنر بازیگری و زیبایی اش را به رخ کشید. حتی وقوع انقلاب نیز او را به حاشیه نراند و از پنجاه سالگی به بعد از گرداب و دادا و مترسک و تاراج تا سریال های امیر کبیر و پهلوانان نمی میرند و خانه ای در تاریکی، همچنان به عنوان یکی از برترین زنان بازیگر جایگاه خود را حفظ کرد.

فخری خوروش ۵۶ ساله بود که در سریال امیر کبیر (۱۳۶۴) در نقش مهدعلیا درخشید و این نقش را به یکی از ماندگارترین نقش های تاریخ سریال های تلویزیونی تبدیل کرد و در نهایت با «یک بوس کوچولو» (۱۳۸۴) بهمن فرمان آرا از بازیگری خداحافظی کرد.

 

او در گذر سالیان و پا به پای افزایش سنش، با تکیه به هنرش، زن مهمی در عرصه بازیگری باقی ماند و نشان داد برای درخشیدن در هنر، هیچ وقت دیر نیست.

یادش گرامی

 

نویسنده: بابک صحرایی

گرافیک: محمدرضا میدان دار

منبع: تریبون هنر

 

مطالب مرتبط:

یادداشت بابک صحرایی در سوگ جلال مقامی

مرگ ژان لوک گدار: یادآوری تمام شدن ارزش ها

یادداشت بابک صحرایی درباره یدالله رویایی: از شعر حجم و نجات موج نو تا تاثیر بر غزل پست مدرن

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۲ خرداد ۱۴۰۲

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad