Ad


مرگ ژان لوک گدار: یادآوری تمام شدن ارزش ها

یادداشت بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: چرا از مرگ ژان لوک گدار در نود و یک سالگی ناراحت می شویم؟ مگر قرار بود باز هم فیلم هایی مثل «از نفس افتاده» و «زیستن زندگی اش» و «آلفاویل» و «مذکر، مونث» بسازد؟ مگر قرار بود باز هم با چند نابغه دیگر در مجله ای دور هم جمع شوند و موج نوی دیگری راه بیفتد؟ اصلا در این سن و سال قرار بود چه کار مهم دیگری انجام بدهد که ناتمام ماند؟

 

امثال ژان لوک گدار نماد رویا و خاطره و ارتقاء اندیشه اند. نماد رسیدن انسان به جایگاهی دور از دسترسند. نماد توانمندی آدمیزاد برای اثرگذاری روی ذهن انسان و تداوم این اثرگذاری در طول زمان اند. به همین خاطر در هر سن و روزگار و شرایطی که باشند، مرگشان حسرت انگیز و ناراحت کننده است. مرگشان به ما یادآوری می کند در گذر عمر، هر آن چه که برایت ارزش دارد، از دست می رود و تنها خاطره اش باقی می ماند.

 

اگرچه کمی دور از ذهن است که عمر ما کفاف دهد شاهد تکرار تایخ باشیم و باز هم نسلی مثل گدار و تروفو و اریک رومر و کلود شابرول و بلموندو و جین سیبرگ و … بیاید و انقلابی در هنر جهان ایجاد کند، با این وجود، با رفتن گدار، سینما و هنر اندیشه مدار و متعالی به پایان نمی رسد. همان طور که با رفتن دیگران به پایان نرسید. نکته در اینجاست که رفتن بعضی ها، یادآور تمام شدن بعضی ارزش ها و زیبایی هاست. این اتفاق، اتفاق تلخ و غریبی ست که هر نسلی تجربه اش می کند. مثل کسانی که در نسل های گذشته، مرگ جان فورد و هیچکاک و هاوارد هاوکس را دیدند.

 

هر لذت روحی و حسی و فکری که امروز درکش می کنیم، فردا ارزشمندتر می شود. به خاطر گذر عمر است. ما هر روز، از دیروزمان پیرتریم و هر آنچه برای دیروز است، خون جوان تر بودن ما از امروزمان را در خود دارد. به همین خاطر به کسانی که باعث ایجاد آن لذت شده اند، علاقه مندیم. به همین خاطر است که از مرگ بازیگر و خواننده و ورزشکار و گوینده و نویسنده و شاعر و کارگردان ناراحت می شویم.

 

نویسنده: بابک صحرایی

 

بیشتر بخوانید:

منشی همه کاره او: یکی از بهترین فیلم های هاوارد هاکس

نقد پیرمرد و دریا به قلم بابک صحرایی / فیلم و داستان

نقد برف های کلیمانجارو به قلم بابک صحرایی / فیلم و داستان

الیا کازان؛ ایستاده در دوراهی خیانت و جاودانگی

ریچارد بروکس؛ از گربه روی شیروانی داغ تا در کمال خونسردی

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۲۳ شهریور ۱۴۰۱

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • فیلم زودپز؛ قدمی رو به جلو برای تمام چهره هایش

    تریبون هنر: زودپز ششمین فیلم سینمایی رامبد جوان در مقام کارگردان است. رامبد جوان به عنوان کارگردان، کارنامه قابل اعتنایی در عرصه سینما دارد. او در عمده فیلم هایی که ساخته توانسته نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند و فیلم هایش عمدتا ضمن موفقیت در گیشه، دارای شاخص […]

  • مرگ آلن دلون؛ روزگار سپری شدن زیبایی های ناب

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: آلن دلون، یکی از نمادهای زیبایی جهان بود. مرگش به یادمان می رود که ما در روزگاری سپری شده زندگی می کنیم، روزگاری سپری شدن زیبایی های ناب. مرگ آلن دلون هشدار زندگی است. انگار زندگی فریاد می زند: آهای، حواست باشه. آلن دلون هم […]

  • یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    یادداشت بابک نوری برای سعید راد
    دیگر از آن نسل طلایی کسی نمانده، جز بهروز خان

    تریبون هنر _ بابک نوری: اگر اون جوری که سینما رو به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنند نگاه کنیم خیلی از ماها با قهرمانها و ضدقهرمانهای سینمای قبل, عاشق و شیفته سینما شدیم و با اون‌ها مشق سینما کردیم … بهروزخان وثوقی ، ناصرخان ملک […]

  • سید جواد یحیوی؛ مجری ممنوع‌الفعالیتی که بازیگری پر کار شد

    تریبون هنر: حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است. سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش […]

  • نامه علیرضا داوودنژاد به عطاران، پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد

    تریبون هنر: علیرضا داودنژاد درباره اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲»نامه ای را خطاب به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، ترلان پروانه و زهرا داودنژاد منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر،چهارشنبه سپری شده ۴ مرداد ماه در پردیس سینمایی «ایران مال» مراسم افتتاحیه فیلم «مصائب شیرین ۲» در […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad