Ad


چرا اسکار روی نام «دی‌کاپریو» خط قرمز کشید؟

تریبون هنر: لئوناردو دی‌کاپریو در اسکار امسال مورد بی توجهی کامل قرار گرفته است. آن هم در دوره ای که در فیلمی از مارتین اسکورسیزی به ایفای نقش پرداخته. از سوی دیگر کریستوفر نولان با «اوپنهایمر» یک گام دیگر به فتح جوایز اسکار نزدیک شد.همانطور که پیش‌بینی می‌شد «اوپنهایمر» با بیشترین نامزدی در صدر قرار گرفت؛ نتیجه‌ای طبیعی برای فیلمی که در فصل جوایز بیش از هر فیلم دیگری مورد توجه قرار گرفت.

آخرین ساخته کریستوفر نولان، از همان نخستین روزهای اکرانش خود را در قامت فیلم برگزیده سال نشان داد و رقابتش هم با فیلم «باربی» فقط در گیشه معنا داشت و می‌شد پیش‌بینی کرد که آکادمی، خیلی تسلیم جو بازار برای فیلمی که بیشتر در خدمت صنعت مد است نخواهد شد. اعتراض‌ها به نادیده گرفتن فیلم «باربی» هم بیشتر از جنس فمنیسم زرد بود و با فاصله، بدترین واکنش را هم هیلاری کلینتون نشان داد که به پیروزی فیلم در گیشه اشاره کرد. این اعتراض‌ها در حالی صورت گرفت که «باربی» در ۸ رشته نامزد اسکار شده، یکی از ۱۰ فیلمی است که نامش در فهرست نامزدهای بهترین فیلم قرار گرفته و این بیشترین توجه ممکن به فیلمی پیش‌پا افتاده است. آکادمی متهم است که چون به کارگردان و بازیگر زن فیلم توجه نکرده، زن‌ستیز است. اعتراض به اینکه چرا مارگو رابی، در رشته بهترین بازیگر، نامزد جایزه اسکار نشده و گرتا گرویک چرا در رشته بهترین کارگردانی نامزد نشده، با اتهام معمول و متداول ضدزن بودن همراه شده است. رویکرد آکادمی در توجه به فیلم‌هایی که منتقدان به آنها توجه نشان داده‌اند، امسال هم در رشته‌های فیلم و کارگردانی مشهود است‌. هر ۵ کارگردانی که نامزد اسکار شده‌اند فیلم‌هایشان محبوب منتقدان بوده است؛ از جمله ژوستین تریه برای« آناتومی یک سقوط» که توجه اسکار به آن با توجه به معرفی نشدنش از سوی فرانسه، حاشیه‌هایی هم در فرانسه به همراه داشته است. در فهرست کارگردان‌ها حضور کریستوفر نولان (اوپنهایمر)، مارتین اسکورسیزی (قاتلان ‌ماه کامل)، یورگوس لانتیموس (بیچارگان) و ‌جاناتان گلیزر(منطقه مورد علاقه) در واقع خروجی منطقی اقبال منتقدان سینماست‌ و اصلا اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است‌.

 

جا ماندن دی‌کاپریو

ورایتی در گزارشی که پس از اعلام اسامی نامزدهای اسکار منتشر کرد،نادیده گرفتن لئوناردو دی‌کاپریو در «قاتلان ‌ماه کامل» را یکی از غافلگیری‌های اسکارامسال دانسته است.
در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد این نام‌ها حضور دارند: بردلی کوپر(مایسترو)، کولمن دومینگو(راستین)، پل جیاماتی(جاماندگان)، کیلین مورفی(اوپنهایمر) و جفری رایت (داستان‌های آمریکایی) شاید انتظار می‌رفت جای جفری رایت یا کولمن دومینگو، دی‌کاپریو، نامزد جایزه می‌شد که این اتفاق رخ نداد؛ اتفاقی که عده‌ای معتقدند محصول قضاوت درباره کاراکتر دی‌کاپریو در فیلم اسکورسیزی است، نه کیفیت بازی‌اش. اینکه کاراکتر ارنست بورکهارت، باعث شده تا به اجرای دی‌کاپریو توجهی نشود.

 

دهمین نامزدی برای اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی برای فیلم قاتلان‌ ماه کامل برای دهمین بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده است. کارگردانی که در طول حدود ۵ دهه معمولاً از سوی اسکار نادیده گرفته شده و تنها یک بار،آن هم برای یکی از آثار متوسطش‌(رفتگان) برنده این جایزه شده است. درسالی که اسکورسیزی «راننده تاکسی» را داشت، جان جی. آویلدسن برای فیلم «راکی» اسکار گرفت. در ابتدای دهه ۸۰ هم اسکورسیزی با«گاو خشمگین» نامزد اسکار بود ولی رابرت ردفورد برای فیلم «مردم معمولی» این جایزه را برد. پس از آن ۷ بار دیگر این اتفاق تکرار شده و حالا نوبت به دهمین نامزدی بهترین کارگردانی رسیده است. اگر امسال اسکورسیزی ۸۱ ساله جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کند، به عنوان مسن‌ترین کارگردان برنده اسکار لقب خواهد گرفت. ‌

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۷ بهمن ۱۴۰۲

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مینی سریال «بچه گوزن»؛ روایت هیجان انگیز یک رابطه سادومازوخیسمی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «بچه گوزن» داستان واقعی یک رابطه سادومازوخیسمی (آزارگری و آزارخواهی) است. مرد و زن هر دو گرفتار این بیماری روانی اند با این تفاوت که مرد ظاهری عادی و معمولی دارد اما به اندازه زن که رفتارش بیانگر آشفتگی روحی اش است، بیمار است. […]

  • نگاهی به تاثیر آیین و هنر مردمی در آثار سینمایی و نمایشی
    بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی با تعزیه ایرانی چه کردند

    تریبون هنر: تعزیه، این هنر عامه یکی از عمیق‌ترین هنرهای ایرانی است که در دوره مدرن توجه بسیاری از هنرمندان تراز را در شیوه‌های مختلف هنری به خود جلب کرده است، از جمله آن هنرمندان در سینما حداقل سه سینماگر با نوشتن و یا ساختن و یا الگوگرفتن از پیشنهادهای […]

  • یادداشت حامد حنیفی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه: بی اختیار اشک می‌ریختیم

    تریبون هنر: حامد حنیفی در یادداشتی درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی نوشت: من و اکثریت قریب به اتفاق حضار بی اختیار اشک می‌ریختیم. به گزارش تریبون هنر، حامد حنیفی، آهنگساز برجسته موسیقی ایران و منتقد موسیقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه نوشت: […]

  • بابک جهانبخش مرگ با طعم نسکافه به کارگردانی بابک صحرایی

    تریبون هنر: بابک جهانبخش، خواننده برجسته و توانمند موسیقی ایران، یادداشتی را درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی منتشر کرد. به گزارش تریبون هنر، بابک جهانبخش در یادداشت خود درباره نمایش «مرگ با طعم نسکافه» و بابک صحرایی ر صفحه اینستاگرامش نوشت: بابک صحرایی فارغ از […]

  • رضا صادقی در مرگ با طعم نسکافه

    تریبون هنر: رضا صادقی در یادداشتی درباره نمایش مرگ با طعم نسکافه به نویسندگی و کارگردانی بابک صحرایی نوشت: رفتم چون رفیقم رو ذوست دارم و دعوتش برام محترم بود اما شگفت زده شدم به گزارش تریبون هنر، رضا صادقی خواننده برجسته و مولف موسیقی ایران در یادداشتی به تحلیل […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad