Ad


‍ یک عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم

انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» بود

تریبون هنر: آنتونیا شرکا یکی از اعضای هیات انتخاب نماینده ایران برای ۲۰۲۱ با بیان جزییات انتخاب «خورشید» برای حضور در اسکار و با انتقاد از این فیلم گفت: «.. فقط فیلمهایی اجازه معرفی به آکادمی اسکار را دارند که تا ۳۱ دسامبر حداقل یک هفته در کشور خود به نمایش عمومی در آمده باشند. پس گزینه های خوبی مثل شیطان وجود ندارد (محمد رسول اف- برندهٔ خرس طلایی برلین) و دشت خاموش (احمد بهرامی، برندهٔ بهترین فیلم بخش افقهای ونیز و جایزه فیپرشی) که خود افتخار بازنویسی زیرنویسهای ایتالیایی آن را داشته‌ام، و فیلمهایی که ندیده‌ می توانستند گزینه های خوبی باشند مثل جنایت بی‌دقت (شهرام مکری، برنده بهترین فیلمنامه ونیز)، به این دلیل که پروانه نمایش ندارند یا دیگر فرصتی برای اکران‌شان نمانده، امکان معرفی به اسکار را نداشته اند.

از فیلمهای باقیمانده انتخاب اول من بی‌تردید خانه پدری (کیانوش عیاری) – که افتخار ترجمه به ایتالیایی زیرنویس‌های این فیلم را نیز برای جشنواره ونیز داشته‌ام – بوده و هست و خواهد بود و شاید انتخاب آخرم خورشید!
از سه فیلم فهرست نهایی، باز یلدا را به دو فیلم دیگر ترجیح می‌دادم.

البته مهم است که فیلم منتخب برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار، پخش کنندهٔ خارجی قدرتمندی داشته باشد تا بتواند برای هر چه بیشتر و بهتر معرفی و تبلیغ شدن فیلم تلاش کند. که یلدا و خورشید این فرصت را داشتند و دارند.
با اینکه هیچکدام از این سه فیلم به قدر کافی و به لحاظ سینمایی قانع کننده نیستند اما حداقل یلدا – با همه ساختار تلویزیونی که به قول منتقدانش دارد – مسائل مربوط به کاستی‌های حقوق زنان و جزایی را مطرح می‌کند.
و قطعا این موضوع اجتماعی می توانست امروزی تر و چالشی تر از داستان فانتزی خورشید باشد که انگار با سنجاق کردن کودکان افغان بازیگر در فیلم در هر جشنواره، امید به ایجاد همدلی و جذب جایزه دارد!

باری، رای اکثریت اعضا, با خورشید بود که دو برابر آرای یلدا و درخت گردو (با ارای برابر) را از آن خود کرد.
امید چندانی به موفقیت خورشید در اسکار ندارم اما خب، موفقیت هر فیلم ایرانی در جهان افتخاری‌ست برای هر ایرانی.خورشید، موفق باشی!»

تاریخ انتشار :۲۴ آبان ۱۳۹۹

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام


*

code



یادداشت آرشیو

  • دوئت ؛ امان از قصّه ی بی خاصیّت!
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: همیشه این “ویترین” ها هستند که سطح توقعات را بالا و پایین می برند.فیلم “دوئت” علیرغم اینکه اولین تجربه سازنده اش به حساب می آید ، از زاویه “ویترین” و تیم بازیگران ، ماجرای سطح توقعات را تا حد زیادی با نوسان مواجه می کند؛ […]

  • تریبون هنر: چهل روز از درگذشت محمدرضا شجریان گذشت. محمود دولت آبادی در یادداشتی که در روزنامه «هنرمند» به چاپ رسیده درباره شجریان نوشت: این که مى‌نویسم شجریانِ هنرمند از آن است که نمى توان چنین عنوانى را به هر آن که با هنر سر و کار دارد داد. دریغا […]

  • تریبون هنر _ سیدمحمد کاظمی: «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی ، از اوایل پاییز نود و نه به صورت رسمی منتشر شد.فیلمی که دنیای منحصر به فردی دارد.نه خیلی ساده و نه چندان پیچیده. قصّه در عین حال که جسور به نظر می رسد ، سعی می کند […]

  • تریبون هنر: نیما حسنی نسب، مدرس و منتقد سینما به بی توجهی نسبت به پیامدهای تولیدات سینما و تلویزیون در وضعیت بحرانی کرونا، واکنش تندی نشان داد دو روز پیش کریم اکبری مبارکه بر اثر ابتلا به کرونا هنگام فیلمبرداری یک سریال، درگذشت نیما حسنی نسب در واکنش به این […]

  • تریبون هنر: ابراهیم حاتمی کیا در پی درگذشت اکبر عالمی نوشت:”سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد.” این کارگردان سینمای ایران درباره اکبر عالمی نوشت: “یا حق اُستاد اکبر عالمی بزرگمرد همیشه اُستاد. سال ۵۹ جوانی بودم ۱۹ ساله ، عاشق فیلمبرداری. برای اولین بار در کلاس های […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad