Ad


رسانه های چین اسکار کارگردانشان را نادیده گرفتند

تریبون هنر: رسانه های رسمی چین و موتورهای جستجوی اینترنتی در این کشور ، خبر کسب جایزه اسکار توسط «کلوئی ژائو» را به طور کلی نادیده گرفتند.

به گزارش تریبون هنر به نقل از وال استریت ژورنال، «کلوئی ژائو» کارگردان فیلم «سرزمین آواره ها» در جوایز اسکار ۲۰۲۱ با کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به عنوان اولین زن چینی و دومین زن در جوایز اسکار تاریخ ساز شد اما رسانه های رسمی کشور چین، موتورهای جستجوی اینترنتی و فضای مجازی در کشور زادگاهش با استفاده از ابزار سانسور طوری وانمود کردند که گویی این اتفاق رخ نداده است.

این نخستین بار در تاریخ ۹۳ ساله جوایز سینمایی اسکار بود که جایزه بهترین کارگردانی این رویداد به یک فیلمساز زن آسیایی و غیرسفیدپوست می رسد، اتفاقی که در چین با موجی از پیام های تبریک همراه شد اما تنها چند ساعت بعد تمامی این پیام ها از فضای مجازی حذف شدند.

جستجو نام «کلوئی ژائو» در دو موتور جستجوی اصلی کشور چین یعنی «Baidu» و «Sogou» تنها نتایجی درباره فیلم ها و جوایز قبلی این سینماگر را نشان می دهد و اطلاعاتی درباره موفقیت او در جوایز آکادمی اسکار را نشان نمی دهد.

همچنین شبکه اصلی تلویزیون چین، خبرگزاری رسمی شینهوا و روزنامه رسمی حزب کومونیست چین درمورد موفقیت تاریخی فیلم ساخته «کلوئی ژائو» سکوت اختیار کردند. دو خبرنگار رسانه دولتی چین به وال استریت ژورنال اطلاع دادند به آنها از سوی وزارت تبلیغات چین دستور داده شده گزارشی درباره موفقیت «کلوئی ژائو» مخابره نکنند.

وزارت امور خارجه چین در جریان نشست خبری هفتگی خود نیز از اظهار نظر درباره علت حذف مطالب در فضای مجازی خودداری کرد و اعلام کرد این یک موضوع ،دیپلماتیک نیست.

موفقیت های فیلم «سرزمین آوارها» که به زندگی هیپی های مدرن در آمریکا می پردازد «کلوئی ژائو» سینماگر ۳۹ ساله را به یک افتخار ملی در کشور زادگاهش چین تبدیل کرده بود اما انتشار مجدد انتقاداتی که او در سال ۲۰۱۳ نسبت به کشورش مطرح کرده بود ، حواشی زیادی برای این کارگردان ایجاده کرده است. «ژائو» حدود یک دهه پیش در مصاحبه ای که به او نسبت داده شده عنوان کرده چین جایی است که در همه جای آن دروغ وجود دارد و او همچنین گفته ، اکنون کشورش آمریکاست.

پیش از این برخی از چینی های ملی گرا و افراطی در فضای مجازی با واکنش به این صحبت ها، «کلوئی ژائو» را یک خائن توصیف کرده بودند و اکران این فیلم در سینماهای چین نیز در هاله ای ابهام قرار داد.

تاریخ انتشار :۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • مهران احمدی

    تریبون هنر: بابک صحرایی در نقدی بر سریال «می خواهم زنده بمانم» که در شماره جدید مجله فیلم امروز منتشر شده، به بازی مهران احمدی در این سریال پرداخته است. بابک صحرایی درباره مهران احمدی نوشته: مهران احمدی برگ برنده دیگر این سریال است. بهمن دشتی یک شخصیت فرعی است […]

  • نقد سریال می خواهم زنده بمانم

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال «می خواهم زنده بمانم» (شهرام شاه حسینی) با استقبال خوبی مواجه شده. دارای مولفه های جذب مخاطب است. قصه ای پرکشش دارد با شخصیت هایی که همذات پنداری ایجاد می کنند و بازیگرهای توانایی که به خوبی از پس ایفای نقش ها برآمده اند. […]

  • امیر جدیدی
    به بهانه تولّدش
    امیر جدیدی؛ یک سر و گردن بالاتر
    یادداشت سید محمد کاظمی

    تریبون هنر: امیر جدیدی یکی از بی سر و صدا ترین سوپر استارهای سینمای ایران است. او تمام تمرکزش را روی مسیری گذاشته که مقصد آن برای خیلی ها آرزوست. فیلم به فیلم بهتر می شود و به قول معروف “گاف” هم نمی دهد! نیازی به تلاش برای اثبات این […]

  • تک خال در حفره

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: تک خال در حفره به کارگردانی بیلی وایلدر فیلمی نوآر با بازی کرک داگلاس در نقش یک خبرنگار فرصت طلب است که طمعش او را در مسیر تلخ بی بازگشتی قرار می دهد. تک خال در حفره از یک منظر، فیلمی درباره فریب جامعه توسط […]

  • دکتر ژیواگو

    تریبون هنر: فیلم دکتر ژیواگو شکوه خیانت و اندوه است. خیانت مردم به همدیگر، حاکمیت به مردم و عاشق و معشوق به هم که همگی با شکوه درخشانی به نمایش درآمده اند. در حقیقت هم همین است. خیانت هم به اندازه عشق می تواند باشکوه باشد. منتها شکوه عشق منجر به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad