Ad


مسعود فراستی به کارگردان عنکبوت مقدس: تو سگ کی باشی که بخواهی شیعه را بزنی؟

تریبون هنر: مسعود فراستی درباره فیلم عنکبوت مقدس گفت: این یک اثر مفلوک، حقیر بی‌همه چیز و بی‌وطن و غلط است،

مسعود فراستی منتقد سینما در نشست سیر و تحول رسانه‌ای انقلاب اسلامی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت نادر طالب زاده در شهر زنجان برگزار شد، به سوالات حاضران در مورد فیلم عنکبوت مقدس و جایزه این فیلم در جشنواره فیلم کن پاسخ داد.

فراستی در بخشی از این نشست درباره‌ی واکنش‌ها به فیلم عنکبوت مقدس گفت: «یک بار گفتم اینجا هم می‌گویم؛ این اثر اصلاً فیلم نیست. این یک اثر مفلوک، حقیر، بی‌وطن و بی‌همه‌چیز است. پس غلط کرده که بتواند به امام رضا توهین کند. اصلاً در این حد نیست. از این رو این اندازه حساسیت هم نیاز نبود.»

او در ادامه گفت: کارگردانش گفته می خواستم شیعه را بزنم. تو سگ کی باشی؟ تو اصلا اندازه این حرف ها نیستی. یک موقغی تو یک اندازه ای داری. مثلا فرهادیه. حالا من باهاش کشتی جدی می گیرم. یک موقغی این بچه جقل نیمه دانمارکی و نیمه کجایی است که من نمی دانم کی است. این اصلا قابل این حرف ها نیست. باید بهش گفت خفه شو بشین.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که واکنش وجدان جمعی را به او متذکر شد، در پاسخ گفت: «وجدان جمعی آبادان است نه جشنواره فیلم کن.»

این منتقد سینما گفت: بعد از چهار دهه هنوز به سینمایی نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم سینمای ما سینمای مردم و انقلاب است و سینما نداریم و فقط چندین فیلم خوب وجود دارد که عمدتاً راجع به جنگ است، همانند مجموعه روایت فتح، دیدبان، مهاجر و… که خوشبختانه فیلم «موقعیت مهدی» که بوی آوینی و روایت فتح را می‌دهد نیز جزو فیلم‌های خوب بود.

وی تصریح کرد: ما در هیچ زمینه‌ای فرهنگ نقد نداریم و همین فرهنگ ما را عقب انداخته است و هنوز در گام‌های اولیه و در حال آزمون و خطا هستیم.

فراستی با انتقاد از اینکه این آزمون و خطا همچنان در سینمای ما ادامه دارد و بها ندادن به نقدهای سینمایی از دیگر مشکلات ماست، افزود: متاسفانه فرهنگ نقد در بحث سیاست، اقتصاد و هنر را برنمی‌تابیم و همین موضوع موجب عقب ماندگی ما می‌شود، چرا که چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد.

مترجم و منتقد سینما ادامه داد: فرماندههان شاخص در جنگ بسیار داریم ما افرادی داریم که می‌خواهیم با آن‌ها زندگی کنیم و فیلم ساز با خودآگاه و ناخودآگاه این شخصیت مانوس می‌شود و همین موجب می‌شود تا آن شخصیت فرم بگیرد و به همان میزان می‌توان کاراکتر را به نمایش درآورد.

وی افزود: هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد، امروز بی‌خود نگوییم وضعیت ما خوب است، وضعیت ما در فرهنگ بد است.

سردبیر مجله فرم و نقد با بیان اینکه در حال تکرار گذشته هستیم؛ البته گذشته را نمی‌توانیم تکرار کنیم، بلکه از آن عقب می‌رویم، گفت: نادر طالب‌زاده پیش از اینکه هنرمند باشد، آدم سیاسی حرفه‌ای با رسانه بود و هیچ کسی اندازه نادر طالب‌زاده آدم رسانه‌ای انقلاب ما نبود.

وی افزود: ما تا محفل‌هایی را نداشته باشیم که بحث نظری در آن باشد و آرام آرام با زحمت اینها بارور شوند به جایی نخواهیم رسید، ما آدم اساسی داریم، اما اینها دستشان به جایی بند نیست.

فراستی گفت: من همینجا پیشنهاد می‌کنم که در زنجان یک گروه مستندسازی از افرادی که علاقه‌مند و وارد به کار هستند تشکیل شود و وزیر هم بیاید از شما حمایت کند، اما برای راه‌اندازی این گروه باید محفل‌های هفتگی داشته باشید و در آن مستندهای خوب جهان و ایران از جمله نادر را ببینید.

این منتقد سینما درباره واکنش‌ها به فیلم «عنکبوت مقدس» گفت: من یکبار گفتم اینجا هم می‌گویم، این اصلا فیلم نیست، که به آن جبهه می‌گیرید، این یک اثر مفلوک، حقیر بی‌همه چیز و بی‌وطن و غلط است، پس اصلا غلط کرده بتواند به امام رضا توهین کند، اصلا در این حد نیست، از این رو این اندازه حساسیت نیز نیاز نیست.

 

در ادامه ویدئوی صحبت های مسعود فراستی درباره عنکبوت مقدس را می توانید در تریبون هنر ببینید

 

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

دانلود ویدیو

تاریخ انتشار :۲۰ خرداد ۱۴۰۱

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • نقد فیلم علف زار: خوش ساخت و تحسین برانگیز / یادداشت بابک صحرایی

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: علف زار به کارگردانی کاظم دانشی از معدود فیلم های خوبی است که در سال های اخیر ساخته شده. در دوران ضعف فیلمنامه و بی قصه بودن و باری به هر جهت بودن مضامین، فیلمنامه خوبی دارد که ضمن پرداختن شجاعانه به بخشی از معضلات […]

  • عنکبوت مقدس؛ ناگفته هایی از چگونگی تولید و حواشی

    تریبون هنر: عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی پس از نمایش در جشنواره کن، حواشی بسیاری را ایجاد کرده و عمده این حواشی به دلیل زاویه دید جاری در فیلم است. برداشت برآمده از فیلم این چنین است که قتل های زنجیره ای سعید حنایی مربوط به نگرش مذهبی جاری […]

  • لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    لامینور؛ تکامل فلسفی موسیقی در سینمای داریوش مهرجویی
    یادداشت بابک صحرایی در مجله فیلم امروز

    تریبون هنر _ بابک صحرایی: شوپنهاور موسیقی را عالی ترین نوع هنری می داند که نیازی به حمایت اشکال دیگر هنری ندارد. او می گوید موسیقی را نمی توان به زبان یا قلم بازگفت. باید شنید و آزمود. پیش تر از شوپنهاور و شیفتگی اش به موسیقی، افلاطون اولین فیلسوفی […]

  • فیلم «تاپ گان: ماوریک» و زمینه سازی امریکا برای حمله هسته ای به ایران

    تریبون هنر: محمدعلی آهنگران درباره فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» در استوری ایسناگرامش نوشت: «این فیلم خوش ساخت با بازی تام کروز ماجرای حمله موفقیت آمیز نیروی هوایی امریکا به تاسیسات هسته ای یک کشوری است. این تاسیسات در منطقه ای دقیقا شبیه منطقه فردو قرار دارد. به گمان من این […]

  • زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن

    تریبون هنر: رضا صائمی، نویسنده و منتقد، امروز بعد از حضور زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن نوشت: این حضور باشکوه جلوه می کند وقتی از گذر آن خاطرات و مخاطرات، اشک ها به لبخندها بدل می شود … جضورش بر فرش قرمز کن، بازگشت به عرش دوباره است … به […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad