Ad

اختصاصی تریبون هنر

سیدمحمد کاظمی: کسی که توانایی نوشتن ترانه‌ی کلاسیک را ندارد نباید این کار را انجام بدهد

خواننده نباید جوگیر باشد

تریبون هنر: سیدمحمد کاظمی یکی از ترانه‌سراهای موفق در ده سال گذشته‌ی موسیقی پاپ کشور است که به طور معمول ترانه‌های او مورد استقبال نیز قرار گرفته‌ اند.
وی در مورد کارهای جدید خود به «تریبون هنر» گفت: از همکاری‌های جدیدم باید به همکاری با محمد علیزاده اشاره کنم که دو قطعه با ترانه‌های من آماده‌ی انتشار است که البته باید به فراخور زمان و در وقت مناسب منتشر شود. همکاری با رضا صادقی و همچنین ماهان بهرام‌خان از جمله‌ کارهایی‌ست که در اولین فرصت منتشر خواهند شد. ضمن این‌که همکاری‌های دیگری با خواننده‌های جدید دارم که بسیار مستعد و خوش‌ آتیه هستند.

«به نام ایران» با صدای رضا صادقی
کاظمی در مورد آخرین ترانه‌هایی که در سال گذشته از او شنیده شد گفت: «به نام ایران» با صدای رضا صادقی که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و ویدیوی آن هم خیلی پخش و دیده شد. همچنین همکاری با ماهان بهرام‌خان در یک قطعه‌ی ریتمیک و شاد.سال گذشته نزدیک به پنجاه قطعه با ترانه‌های من منتشر شد که البته بیشترشان با صدای خواننده‌های غیر معروف بوده است.

 

فکر نمی‌کنم تغییرات ناپایدار، باعث دور شدن از اصل ترانه شود.
سیدمحمد کاظمی در ادامه، درباره‌ی تغییراتی که در فضای ترانه‌ در چند سال اخیر ایجاد شده و تاثیر آن بر روی ترانه‌های خودش، این‌طور توضیح داد:
به هرحال در چند سال اخیر شاهد تغییراتی در فضای موسیقی پاپ بودیم که البته پایدار نشده است. ببینید گاهی یک اتفاقی شکل می‌گیرد و یکی‌، دو ماه بعد همان اتفاق تغییر می‌کند. بنابراین تا چیزی پایدار و ثابت نشده نمی‌توانیم آن را مهم جلوه دهیم. ضمن این‌ که خود تغییرات نیز توانایی می‌خواهد. به طور مثال کسی که توانایی نوشتن ترانه‌ی کلاسیک را ندارد نباید این کار را انجام بدهد. در کل من فکر نمی‌کنم تغییرات ناپایدار باعث دور شدن از اصل ترانه شود. نه تنها در ترانه بلکه در فضای موسیقی هم ما شاهد این اتفاقات بودیم. به طور مثال حدود دو سال پیش فضاهای بسیار متفاوت شنیده شد خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت اما خیلی زود هم از خاطره‌ها محو شدند و یا بهتر است بگویم از مد افتادند.

امضای من از تغییرات تاثیر نمی‌گیرد
وی در ادامه گفت: من هم تا جایی که از فضای اصلی ترانه خارج نشوم و هویت آن از دست نرود تغییراتی را در فضای ترانه‌هایم ایجاد کرده‌ام. به طور کلی چارچوب اصلی ترانه‌های من همان خواهد بود که مخاطبان موسیقی در گذشته از من شنیده‌اند. امضای من از تغییرات تاثیر نمی‌گیرد.

ترانه و ملودی باید در یک راستا حرکت کنند
او در رابطه با تاثیرپذیری ترانه از ملودی و یا عکس آن به «تریبون هنر» گفت: به اعتقاد من این دو یعنی ترانه و ملودی باید در یک راستا حرکت کنند. این‌که یکی از دیگری بخواهد تاثیر بگیرد نتیجه‌ی دلخواهی به دست نمی‌آید. نه تنها در موسیقی بلکه در هرکاری باید هم راستایی و پیوستگی وجود داشته باشد تا نتیجه‌ی بهتر و دلخواه به دست بیاید.

خواننده نباید جوگیر باشد
کاظمی در پایان درمورد فاکتورهایی که برای همکاری در نظر می‌گیرد، این‌طور توضیح داد:
من هم مثل همه دوست دارم، خواننده صدای خوبی داشته باشد. جنس صدای خواننده خوب باشد. به نظر من کسی که خوب می‌خواند خیلی وقت‌ها می‌تواند از کسی که صدای خوبی دارد بهتر باشد. چون در برخی موارد جنس صدا، ذائقه‌ی من نیست اما وقتی خواننده، خواننده‌ی خوب و توانمندی باشد نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود. و اینکه دیدگاه و جهان‌بینی درستی نسبت به موسیقی داشته باشد. به طور مثال تقلید کورکورانه هیچ‌وقت جواب مثبتی نداده است. اما در خیلی از موارد، خواننده الگوبرداری کرده که نتیجه‌ی خوبی هم به دست آمده است. در کل خواننده نباید جوگیر باشد.

 

گفتگو: مریم خوشرنگ

منبع: تریبون هنر

 

سیدمحمد کاظمی

تاریخ انتشار :۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

برچسب‌ها:,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad