Ad


نقد سریال لوپن: تلفیق احمقانه جیمزباند و شرلوک هولمز

به قلم بابک صحرایی

تریبون هنر _ بابک صحرایی: سریال لوپن، اولین سریال فرانسوی است که توسط نتفلیکس پخش شده و در رده پرمخاطب ترین سریال های ۲۰۲۱ قرار گرفته است. سریال حادثه ای – جنایی که رگه های عاشقانه و خانوادگی دارد. از نظر بازیگری و کارگردانی و جلوه های ویژه در سطح خوبی قرار دارد. به این ترتیب سریال لوپن تمام مولفه های جذب مخاطب را با خود به همراه دارد. سریال خوش ساختی که برای تفریح و سرگرمی مخاطب ساخته شده است.

سریال لوپن با تمام جذابیت هایش به شدت از ضعف فیلمنامه رنج می برد. حوادث بدون منطق و احمق فرض کردن مخاطب مهم ترین مشکل این سریال است. کاراکتر لوپن با بازی خوب عمر سی، تلفیقی از جیمزباند و شرلوک هولمز است. با این تفاوت که هوش و توانمندی اش ساختگی و ابلهانه است. او بدون هیچ منطقی هر راز و معمایی را کشف می کند. به شکل مضحکی از هر مهلکه ای جان سالم به در می برد و نکته مهم تر اینکه همه از او فریب می خورند. لباس پلیس ها را می پوشد و دزدی می کند. لباس خدمتکارها را می پوشد و وارد موزه لوور می شود، سرقتش را انجام می دهد و به سادگی هم خارج می شود. با وجودی که تحت تعقیب پلیس است به راحتی همه جا می رود. تغییر چهره هایی با گریم هایی ساده انجام می دهد و هیچکس متوجهش نمی شود. در تمام درگیری های فیزیکی هم برنده است.

سریال لوپن با یک بازنویسی فیلمنامه و رفع کردن حفره هایش در منطق حوادث، می توانست سریالی به یادماندنی شود اما چنین نشده. به همان اندازه که دارای جذابیت بصری است، دارای ضعف روایی است.

 

چشم نواز و خوش ساخت اما احمقانه

سریال لوپن با چشم نوازی تصاویرش، تدوین خوب با کات های سریع، نشان دادن زیبایی های فرانسه به خصوص شهر پاریس، داستان جنایی و حوادث پی در پی اش و بازیگرهای خوبش، یک سریال سرگرم کننده و مفرح است. بریا مخاطب جدی و سختگیر اما سریالی تا حدی آزار دهنده است. این آزار هم مشخصا به فیلمنامه اش برمی گردد. لوپن مثل جیمزباند با تکیه بر هوش و آمادگی بدنی اش، پیروز تمام حوادث است اما این پیروزی همیشه متکی بر شانس او و حماقت دشمنانش است. مثل شرلوک هولمز با هوشمندی فوق العاده اش تمام معماها را حل می کند اما این هوشمندی فقط ظاهری است و هیچ منطق و مدرکی برای کشف رازها ندارد و فقط حدس می زند و درست از آب درمی آید. او مثل پروفسور در سریال اسپانیایی سرقت پول، تمام حوادث را پیش بینی می کند و از قبل برایشان برنامه ریزی می کند اما بر خلاف پروفسور، این پیش بینی ها با تحقیق و برنامه ریزی قبلی به دست نیامده اند.

 

نقد سریال Lupin

مثالی از ضعف فیلمنامه

به عنوان مثال در یکی از صحنه های فرار لوپن و دوست قدیمی اش، آن ها وارد یک موزه قدیمی می شوند. بر اساس فلش بک ها متوجه می شویم که آن ها در زمان کودکی یک بار به زیر زمین آن موزه آمده اند و از راه مخفی اش گذر کرده اند. حالا بعد از حدودا بیست سال، لوپن تمام پیچ و خم های دالان های تو در توی موزه را به خاطر دارد. ناگهان نقشه موزه هم که بیست سال پیش دزدیده را هم از جیبش درمی آورد. به همین سادگی. در چنین صحنه هایی است که مخاطب جدی احساس می کند احمق فرض شده است.

 

اقتباس از مجموعه های رمان های آرسن لوپن

داستان سریال لوپن با الهام از مجموعه داستان های آرسن لوپن نوشته شده است. مجموعه رمان های کارآگاهی آرسن لوپن در اوایل قرن بیستم در فرانسه منتشر می شوند. در سال ۱۹۰۵، نویسنده ای فرانسوی به نام موریس لوبلان، شخصیتی به اسم آرسن لوپن را خلق می کند که یک دزد نجیب زاده و استاد تغییر قیافه است. او تلفیقی از رابین هود و شرلوک هولمز انگلیسی هاست. دشمن سرمایه داران کثیف فرانسه و حامی فقرا است و هوشی هم اندازه شرلوک دارد. شخصیت آرسن لوپن در این مجموعه داستان ها از محبوب ترین شخصیت های داستانی نزد مردم فرانسه در بیش از صد سال اخیر بوده است. سریال لوپن نیز با اقتباس از همین کاراکتر ساخته شده است.

 

نقد سریال Lupin

 

موفقیت های سریال لوپن

سریال لوپن نوسط جورج کای و فرانسوا اوزان ساخته شده است. شبکه نتفلیکس، فصل اول سریال لوپین را در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹) منتشر کرد و فصل دوم این سریال نیز در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۱ خرداد ۱۴۰۰) پخش شد.

در این سریال عمر سی، شیرین بوتلا، لودیوین سنیه، کلوتید امه و سوفین گوراب به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به گفته شبکه نتفلیکس، سریال Lupin 2021 توانست تنها چهار هفته پس از انتشارش، توسط بیش از ۷۰ میلیون نفر از مشترکان این شبکه دیده شود و در مقام سوم پربازدید‌ترین سریال‌های نتفلیکس قرار بگیرد. طبق آمار نتفلیکس، سریال‌های بریجرتون (Bridgerton) و جادوگر (The Witcher) به ترتیب با ۸۲ و ۷۶ میلیون بازدیدکننده در مقام اول و دوم قرار دارند و سریال‌های خانه کاغذی (Money Heist)، ببر پادشاه (Tiger King) و گامبی وزیر (The Queen’s Gambit) به ترتیب با ۶۵، ۶۴ و ۶۲ میلیون بازدیدکننده در مقام‌های چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

 

نویسنده: بابک صحرایی

منبع: تریبون هنر

 

بیشتر بخوانید

نقد سریال Midnight Mass: ایمان، فلسفه و انحراف

بهترین مینی سریال های خارجی: نقد و معرفی

نقد سریال بازی مرکب: جذابیت برآمده از کمونیسم و نیهیلیسم

نقد سریال Clickbait: فجایع دنیای مجازی / به قلم بابک صحرایی

نقد سریال Time (زمان ۲۰۲۱): رهایی از منجلاب آلودگی

نقد سریال چپلویت با بازی آدرین برودی / به قلم بابک صحرایی

 

در صفحه اینستاگرام تریبون هنر با ما همراه باشید

تاریخ انتشار :۱۴ آبان ۱۴۰۰

برچسب‌ها:, , ,
مطالب مرتبط



شما هم یک دیدگاه ارسال کنید
 

نام




یادداشت آرشیو

  • با رکوردداران کنسرت موسیقی در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید

    تریبون هنر: هنوز یک‌ماه از سال جدید نگذشته که قیمت بلیت‌های موسیقی ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده و بلیت کنسرت‌ها نزدیک به ۹۰۰هزار تومان به‌خصوص در کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود. در دیگر شهرها هم قیمت بلیت‌ها تا سقف ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که سقف قیمت در سال گذشته به ۵۰۰هزار […]

  • رضا داودنژاد، «مصائب شیرین»، کات!

    تریبون هنر: مخابره خبر درگذشت رضا داودنژاد در شامگاه ۱۳ فروردین ماه در حالی که چند سال قبل در چنین روزی خبر درگذشت جمشید مشایخی را مخابره کردیم، آنقدر سخت بود که برای انتشارش تامل کردیم، به چند نفر زنگ زدیم، فکر می‌کردیم دروغ ۱۳ فروردین ماه است اما گویا […]

  • ماجرای یک پرونده‌ رازآلود در «بی‌بدن»/ قصه دختری که جنازه ندارد

    تریبون هنر: فیلم «بی‌بدن» اولین تجربه سینمایی مرتضی علیزاده به نویسندگی کاظم دانشی است که به موضوع جنجالی قتل یک دختر و ماجراهای پس از آن در روایتی مشابه فیلم «علفزار» می‌پردازد. در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی خبرگزاری مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی […]

  • کدام فیلم ها در سینمای ۱۴۰۲ توقعات را برآورده نکرده؟

    تریبون هنر: ایرنا نوشت: سال ۱۴۰۲ سالی غیرقابل پیش‌بینی برای گیشه سینماها بود. سالی که اخبار فروش ۱۰۰۰میلیاردی تمام سینما را گرفته بود و در این بین فیلم‌هایی آمدند و رفتند که هیچ‌کس متوجه آن‌ها نشد. از دومین فیلم کارگردان فسیل گرفته تا کمدی ویلای ساحلی که توقع‌ها را نسبت […]

  • از مایکل جکسون تا پسر بروسلی: کشف چیزهای عجیب در جسد سلبریتی‌ها

    تریبون هنر: از مایکل جکسون و رابین ویلیامز و پسر بروسلی تا هیث لجر و دختر الویس پریسلی، سلبریتی های محتلفی بوده اند که سرنوشت تراژیکی داشته‌اند؛ اما بررسی‌های پس از مرگشان از نکات غافلگیر کننده‌ای در خصوص مرگ آن‌ها پرده برداشته است.   مرگ همیشه اتفاقی غم انگیز است، بخصوص […]

Ad
Ad
Ad
Ad
Ad